Jaguar had te weinig oog voor bestaande klanten: 'Geven we nog om'

Nieuw tijdperk

Jaguar Design Vision Concept Type 00

Er breekt een nieuw tijdperk aan voor Jaguar en dat gaat hand in hand met een marketingcampagne die bij Jaguar-rijders misschien nogal een vervreemdende uitwerking had. Dat was niet de bedoeling, stelt de topman van het merk.

Met felle kleuren, bijzonder uitziende personen en ietwat vage uitdrukkingen lanceerde Jaguar vorig jaar zijn nieuwe identiteit. Dat deed op zijn zachtst gezegd nogal wat stof opwaaien. Jaguar kreeg het aardig te verduren op sociale media. Het merk zou zijn erfgoed verloochenen, te 'woke' zijn geworden en zijn bestaande klanten van zich vervreemden.

Jaguar-directeur Rawdon Glover stelt tegenover AutoExpress dat hij van dat laatste spijt heeft. "We moeten wel nieuwe klanten aantrekken, maar wat niet duidelijk was, is dat we echt nog geven om onze bestaande klanten. Waarom zou je niet zoveel mogelijk van je huidige klantenbasis meenemen?" De claims dat Jaguar nu 'woke' is, daar kan Glover niet veel mee. Volgens hem waren de mensen die in de campagne te zien puur bedoeld als reflectie van Jaguars designtaal, wat dat ook mag betekenen. "We zeiden er zeker niet mee 'het gaat ons om diversiteit'."

Jaguar Design Vision Concept Type 00

Jaguar Design Vision Concept Type 00.

Volgens Glover was het hard nodig om Jaguar een nieuwe identiteit te geven, omdat de oude 'niet meer werkte'. Hij is in elk geval blij dat er nu weer over Jaguar gesproken wordt. Tegelijkertijd ziet hij dat er wel een weg te gaan is, omdat de reacties vaak negatief waren: "De reacties lieten zien dat er veel mensen erg veel passie hebben voor Jaguar, maar wel vooral voor wat we ooit deden en nog niet voor wat we nu doen." Toch is Glover ervan overtuigd dat het tij zal keren. "Hoe een merk gezien wordt, verander je niet in korte tijd. Het moet ook hand in hand gaan met een overtuigend product, want met marketing alleen red je het niet. Voor sommigen zal het straks meteen klikken, voor anderen gaat er wat tijd overeen omdat het wellicht niet meer typisch Jaguar is."

Dat product wordt onder meer een bijzonder gelijnde elektrische vierdeurs GT. Dat wordt volgens de topman de meest aerodynamische Jaguar ooit en die blijft in grote lijnen best trouw aan het studiemodel, belooft Glover. We hoeven niet te verwachten dat Jaguar er ook nog een verbrandingsmotor in lepelt, want volgens Glover houdt Jaguar stevig vast aan zijn ingezette EV-koers.

Lezersreacties (95)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.