Is voor de Amerikaanse pick-up in Nederland het einde in zicht?

BPM, zero-emissionzones

Dodge RAM parkeren parkeerplaats P

Je kunt ze niet eens bij de merkdealer kopen, toch is de Amerikaanse pick-up in ons land behoorlijk succesvol. Het succes is verklaarbaar, deze luxe auto’s voldoen aan de regels voor het grijs kenteken en daardoor betalen ondernemers geen bpm. In 2025 vervalt dat voordeel en treden zero-emissiezones in werking, waardoor de dagen van zo’n pick-up in ons land geteld lijken.

Vanaf 1 januari 2025 worden dergelijke pick-ups al snel €20.000 tot €30.000 duurder. Harmen-Tom Jaarsma, eigenaar van Automobielbedrijf Jaarsma in het Friese Hartwerd, is gespecialiseerd in dergelijke Amerikanen en merkt het effect in zijn showroom. “We hebben dit jaar veel auto’s verkocht aan klanten die eerder dan gepland investeren in een nieuwe auto, het voordeel trekt hen over de streep.”

Voor 2025 is Jaarsma optimistisch. “Op papier zullen er volgend jaar waarschijnlijk weinig pick-ups worden verkocht, maar dat komt vooral doordat wij, en veel collega-bedrijven, de voorraadauto’s nog dit jaar registreren. Daardoor vallen ze onder de huidige regelgeving en kunnen ze bpm-vrij worden verkocht.” De liefhebber kan dus ook volgend jaar nog in Hartwerd terecht voor een relatief voordelige nieuwe pick-up? Jaarsma: “Absoluut, ik verwacht dat we tot zeker halverwege 2025 nog nieuwe auto’s bpm-vrij kunnen leveren.” En daarna? “We zijn een universeel autobedrijf, naast de pick-ups verkopen en onderhouden we ook Europese auto’s.”

Een opvallede auto in Jaarsma’s aanbod is de elektrische Ford F-150 Lightning. Daarnaar is zeker veel vraag? Jaarsma: “Dat valt tegen. Direct na de lancering heb ik er meteen een paar verkocht, daarna stortte de markt in. Ik merk dat de interesse nu weer voorzichtig toeneemt, maar er is nog veel koudwatervrees.”

Ook Bos V8 Supercars in Gouderak, tussen Rotterdam en Utrecht, biedt deze elektrische pick-up aan. Ondanks aanstaande zero emissie-zones in zijn regio merkt eigenaar en V8-liefhebber Bas Bos nog weinig interesse. “Zo’n Lightning is echt een goede pick-up, maar hij biedt niet de emotie die mijn klanten zoeken. Ik denk dat ze hem nog wel gaan waarderen, dus we blijven hem aanbieden.” De markt voor zes- en achtcilinders is volgens Bos wel eindig. “Vanwege de nieuwe regels hebben die auto’s in Nederland geen toekomst, daarom heb ik de voorraad afgebouwd en leveren we alleen nog op bestelling. Wel blijven we ze met al onze ervaring onderhouden. Daarnaast richten we ons op andere leuke auto’s, zoals Amerikaanse restomods. Natuurlijk met een V8.”

Lezersreacties (282)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.