Ingepakt: nieuwe Ford Explorer
Zesde generatie met bekende lijnen
In 2014 lanceerde Ford de gefacelifte versie van de drie jaar eerder gepresenteerde vijfde generatie Explorer. Nu acht Ford de tijd rijp om het model compleet te vervangen.
Grote SUV's krijgen in de Verenigde Staten bij een generatiewissel zelden een wereldschokkend afwijkend uiterlijk mee. Voor de nieuwe Explorer lijkt hetzelfde te gelden. In grote lijnen lijkt Ford te kiezen voor een evolutie van het huidige Explorer-design. De auto is nog flink afgeplakt, maar lijkt een nieuwe voorzijde met een nieuwe grille en andere koplampunits te krijgen. De achterzijde oogt minder heftig bijgewerkt. Op de motorenlijst komen naar verwachting weer Ecoboost vier- en zescilinders te staan. Of de atmosferische, non-Ecoboost V6 terugkeert, valt nog maar te bezien.
De huidige Explorer mag met zijn lengte van 5 meter en breedte van 2 meter dan een forse SUV zijn, in de Verenigde Staten is het bij lange na niet het grootste wat Ford te bieden heeft. Zo heeft Ford de 25 centimeter langere Excursion op de bestellijst staan, een fullsize SUV waarvan ook nog eens een 5,62 meter lange versie beschikbaar is.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line
- 2022
- 123.186 km

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line 457pk Panoramadak / 360 Camera / Stoelverwarming
- 2020
- 94.889 km

Ford Explorer Premium Extended Range RWD 77 kWh 286PK Winterpack Adaptieve Cruise 360Camera Blind-Spot Elek. Achterklep 20'' Inch Velgen *Nieuwstaat*
- 2024
- 16.027 km