ING: slechts 410.000 auto's in 2013
Als er inderdaad slechts 410.000 auto's worden verkocht, dan betekent dat een daling van 18 procent ten opzichte van 2012. ING verklaart z'n sombere voorspelling door te wijzen op de dalende koopkracht en het lage consumentenvertrouwen. Dat zijn redenen waarom particulieren grote aankopen als een auto uitstellen.
Daarnaast wordt ook bezuinigd op de zakelijke markt. Bedrijven doen aan kostenreductie en de zakelijke rijders gaan in kleinere auto's rijden. Bovendien verwacht het ING Economisch Bureau dat de vervangingsvraag in leaseland dit jaar laag is.
Ander businessmodel
ING adviseert de autobranche niet af te wachten, want het gemiddelde rendement van autodealers dreigt in het rood te komen. Importeurs en dealers moeten daarom streven naar minder showrooms om kosten te verlagen en de concurrentie binnen het merk te beperken, pleit het Economisch Bureau.
Voor de langere termijn is ook dat volgens de ING niet genoeg, de importeurs moeten hun hele businessmodel veranderen. Het distributienetwerk is volgens de aanbevelingen nu te veel gericht op de contractuele verplichtingen richting de fabrikant. De dealers zijn in het huidige klimaat meer gebaat bij een meer op de consument gerichte aanpak.
Laten we positief afsluiten: voor 2014 en 2015 ziet ING mogelijkheden voor een licht herstel. Voorwaarde daarvoor is dat de vervangingsvraag weer aantrekt.