Ineos Grenadier heeft robuust interieur
Voor het eerst vanbinnen te zien
Het is op moment van schrijven bijna precies een jaar geleden dat Ineos zijn Grenadier presenteerde. Die ruige offroader krijgt een minstens zo stoer interieur waarvan het jonge merk nu voor het eerst foto's vrijgeeft.
De Ineos Grenadier is een hoekige offroader die voortborduurt op het concept van de vorige generatie Land Rover Defender. Hoewel vanbuiten enige gelijkenissen met die iconische Brit niet zijn te ontzeggen, is de Grenadier toch echt een compleet ander model met totaal andere techniek. Ineos geeft nu voor het eerst foto's van het interieur van zijn bonkige alleskunner vrij.

Ineos Grenadier
De interieur van de Ineos Grenadier oogt minstens zo robuust als zijn buitenkant. Het binnenste is volgens zijn scheppers dan ook volgens dezelfde filosofie ontworpen als het exterieur en dat betekent dat functie voorrang heeft gekregen boven vorm. Dat een relatief eenvoudig opgezet interieur ook prettig op het netvlies kan liggen, lijkt Ineos te bewijzen. De Grenadier heeft een vrijwel symmetrisch dashboard met in het midden een opvallend rechthoekig blok dat als middenconsole fungeert. Hoewel het geheel is overladen met draaiknoppen en tuimelschakelaars, oogt het vooral door de afwerking van het paneel eromheen lekker eigenwijs. Het geheel doet samen met de knoppenbatterij die tussen de twee dakraampjes is geplaatst denken aan de cockpit van een vliegtuig. In het knoppeneiland dat tegen het dak is geplaatst, vind je onder meer knoppen voor het differentieel en bepaalde rijmodi.

Ineos Grenadier
Op de plek waar je wellicht een analoog klokje verwacht, zit een kompas. Bovenop zit een 21,3-inch digitaal display dat voor een gezonde dosis moderniteit zorgt. De middentunnel is eenvoudig van opzet en bevat een duidelijk van BMW-afkomstige schakelpook met ernaast een kleinere hendel om de auto in hoge of lage gearing te zetten. Ook zit hier een ronde draaiknop voor de besturing van het infotainmentsysteem, dat zowel Apple CarPlay als Android Auto ondersteunt. Ineos zegt veel gebruik te hebben gemaakt van slijtvaste en duurzame materialen. Heb je de Grenadier na een dagje spelen in de modder vanbinnen veel te smerig gemaakt? Geen probleem, volgens Ineos zijn er namelijk tal van aftappluggen in de rubberen vloerbekleding aangebracht om de boel weer schoon te spuiten. De Recaro-stoelen zijn met water- en vuilafstotende bekleding bedekt. Speel je zelden buiten? Dan kun je voor het optionele met leer beklede binnenste gaan.
De Ineos Grenadier komt later op de markt dan aanvankelijk werd gedacht. Ineos zegt de 130 prototypes van het model nog grondig aan de tand te voelen. De fabrikant slaat in oktober de orderboeken open, de eerste exemplaren moeten in volgend jaar rond deze tijd worden geleverd. Leuk weetje: de Grenadier rolt straks van de band in het Franse Hambach waar Daimler voorheen Smarts produceerde. Over uitersten gesproken.
Hier lees je meer over het ontstaan en het exterieur van de Ineos Grenadier.
Lees ook

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Max Verstappen in Barcelona oppermachtig naar 40e F1-zege

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto

100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's

Test: Alfa Romeo Tonale - Hard zoeken naar Alfa DNA

Kia Rio (2017-heden) - Occasion aankoopadvies
Lezersreacties (10) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.