Indiase elektrische cross-over heeft bijzondere verhoudingen
Schieten op Citroën Basalt
De Indiase fabrikant Tata Motors timmert in het thuisland op EV-vlak behoorlijk aan de weg. Het slingert de eerste foto's van een nieuwe cross-over de wereld in: de Curvv. De Tata Curvv krijgt verbrandingsmotoren, maar komt ook als elektrische Curvv.ev op de lokale markt. Ongeacht de gekozen aandrijflijn heeft de Tata Curvv ietwat opmerkelijke verhoudingen.
Tata Motors verkoopt in thuisland India een grote verscheidenheid aan modellen. Het heeft SUV's als de Harrier en de Safari die er enkel met verbrandingsmotoren zijn, maar heeft er eveneens een arsenaal aan kleinere cross-overs, hatchbacks en sedans op de menukaart. Die zijn niet alleen met verbrandingsmotoren leverbaar, maar ook als EV verkrijgbaar. We noemen de Tiago (en Tiago.ev), de Tigor (en Tigor.ev), de Punch (en Punch.ev) en de Nexon en Nexon.ev. Daarmee is het portfolio nog niet uitgebreid genoeg, zo blijkt, want Tata kondigt met de Curvv een nieuw hoogpotig model aan. Het betreft de productieversie van een begin 2023 getoond studiemodel.
Tata omschrijft de Curvv als 'de eerste SUV Coupé uit India' en daarmee weet je direct wat je van de nieuwkomer mag verwachten. Inderdaad: het is een compacte SUV met een sterk aflopende daklijn. Uitgebreide technische specificaties meldt Tata nog niet, maar gezien de vorm van de raampartij lijkt het erop dat het model zijn technische basis deelt met de Nexon. De Tata Curvv komt met benzine- en dieselmotoren op de markt. Deze krachtbronnen zijn afkomstig uit de Nexon. Dat betekent dat de Curvv een geblazen 1.2 driecilinder benzinemotor en een viercilinder diesel met een slagvolume van 1.5 liter krijgt.
Er komt ook een volledig elektrische Curvv.ev. Daarvan geeft Tata evenmin specificaties vrij. De Nexon.ev waarvan de Curvv.ev zijn hardware mogelijk leent, is er als Long Range en als Medium Range. De Medium Range heeft een 129 pk sterke elektromotor en een 30-kWh accu, goed voor een bereik van 325 kilometer (MIDC). De Long Range levert 145 pk en heeft een 40,5-kWh accu, goed voor een actieradius van 465 kilometer.
De Tata Curvv wordt een regelrechte concurrent van de Citroën Basalt, een model met een soortgelijke vorm. Van opzij gezien lijkt de Tata Curvv ietwat gedrongen. Als de de Curvv dezelfde wielbasis heeft als de Nexon, dan is er tussen de voor- en achteras een afstand van 2,5 meter. Daarop is een 'Coupé-SUV'-koets kennelijk niet al te eenvoudig in te passen.