In Italiaanse en Franse sferen: deze fraaie occasions koop je voor €5.000 tot €10.000

Denkend aan de Tour

Fiat Coupé occasion

Vorige week portretteerden we drie oranje occasions - uiteraard als verwijzing naar het EK voetbal waar onze jongens inmiddels de kwartfinales hebben bereikt. Daarnaast is inmiddels nóg een groot sportevenement van start gegaan: de Tour de France. Omdat de Tour dit jaar in Italië en Frankrijk wordt verreden, richten we deze week onze aandacht op drie verschillende occasions uit die twee landen die als overeenkomst hun sportieve inborst hebben. Met maximaal tien mille op zak zoeken we een vierwieler waarmee het onder andere uitdagend bergetappes rijden is. 

Fiat Coupé 2.0 Turbo 16V Plus - 1994 - 113.327 kilometer - €9.950

Wat had Fiat een kwarteeuw geleden toch aansprekende modellen in de showroom staan: zonaanbidders gingen voor een Barchetta of de topless-Punto, sportieve huisvaders kozen de vijfcilinder Bravo HGT en voor wie echt de blits wilde maken, was daar de adembenemende Coupé, ontworpen door Chris Bangle. Een echte klassieker-in-spe, want een vijfcijferige vraagprijs is voor deze schoonheid tegenwoordig geen uitzondering meer. Eentje die daar net onder zit, is deze Fiat Coupé. Origineel Nederlands, uit het debuutjaar 1994 en toch maar weinig ervaring. Volgens de RDW is de tellerstand logisch én is de JN-GN-64 afkomstig van de eerste eigenaar. De aanbieder meldt dat de airco werkt en de distributieriem recent is vervangen. Klinkt als een buitenkansje, maar pas op: rijd geen schade, want onderdelen beginnen schaars te worden voor deze coupé die tussen 1993 en 2000 nog geen 73.000 keer van de band rolde. Wees een beetje voorzichtig met dit rode exemplaar die met z’n 190 pk sterke, geblazen tweeliter ook nog eens tot de gespierdere versies behoort. 190 paarden op de voorwielen is veel. Soms te veel, want het stuur is niet vrij van aandrijfreacties, het aanwezige visco-sperdifferentieel ten spijt. Buiten dat rijdt de Italiaan als op rails. De wat overijverige bekrachtiging voelt weliswaar een tikje doods aan, maar toch valt de Fiat haarscherp te plaatsen, dankzij zijn voortreffelijke onderstel.

De zit op de leren sportzetels in het door Pininfarina ontworpen interieur is prima, de uitrusting voor die tijd royaal. Vanzelfsprekend valt de ruimte achterin niet mee, maar ben je alleen of met zijn tweeën, dan is de achterbank te gebruiken voor bagage (of desnoods neer te klappen) en dan heb je een bloedsnelle, maar niet oncomfortabele GT in handen. We zien op de foto’s hier en daar gebruikssporen, maar voor een dertig jaar oude auto is dat uiteraard niet ongewoon. Wie zorgt ervoor dat het weer wat aantrekkelijker op de weg wordt?    

Signalement

Merk Fiat
Type Coupé 2.0 Turbo 16V Plus 
Bouwjaar september 1994
Kilometerstand 113.327
Vraagprijs €9.950 
Waar te koop? Auto Egberts B.V., Leek

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.995 cc, turbo
Max. vermogen 140 kW/190 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 290 Nm bij 3.400 tpm
Bagageruimte 295 l/n.b.  
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 : 10,3
0-100 km/h 7,5 s
Topsnelheid 225 km/h

Peugeot 406 Coupé 3.0-24V V6 Pack aut. - 2000 - 287.184 kilometer - €4.950

Spreekt jou de gedachte van het aantrekkelijker maken van de weg wel aan, maar heb je regelmatig achterpassagiers die niet in zo’n blitse Fiat te proppen zijn, dan is de Peugeot 406 Coupé een mogelijk alternatief. Want van de tweedeurs 406 is niet het interieur, maar de auto zélf door Pininfarina ontworpen, wat een tijdloos resultaat opleverde. Deze Peugeot 406 kost bovendien slechts de helft van de Italiaan, maar heeft daarentegen wél meer dan twee keer zoveel gereden. We vermoeden echter dat de twee voorgaande eigenaren deze fraaie leeuw niet al te vaak op zijn staart hebben getrapt, gezien z’n aandrijving. Hier treffen we geen warmbloedige turbomotor, maar een romige zescilinder die aan een automaat gekoppeld zit. Meer GT dan sportwagen dus. Bovendien zit er garantie op.

De 32-FS-BR is het topmodel van de reeks en alhoewel deze occasion ook al 24 jaar oud is, zit er - gezien die leeftijd - veel op en aan: climate- en cruisecontrol, lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen, automatisch inklappende buitenspiegels, premium-audio, regensensor … Valt daar iets op aan te merken? Hooguit dat het interieur een hoog ‘normale 406’-gehalte heeft. Zowel voor- als achterin is voldoende beenruimte, door de aflopende daklijn is de hoofdruimte voor achterpassagiers wat beperkter, maar niet al te lange mensen vertoeven er duidelijk beter dan in de Fiat. Die slaat weer terug als het om aansprekende rijeigenschappen aankomt. De 406 Coupé is zeker niet slecht, maar meer GT dan topsporter. Comfortabel, meer overhellend in bochten en als het echt hard gaat, dan wil de voorkant liever rechtuit dan de bocht in. Verder is de besturing net iets te licht. Al met al is de 406 Coupé V6 een snelle reiswagen. En een heel fraaie bovendien. Wie durft deze blauwe schicht (ruim) boven de drie ton te rijden?  

   

 

Signalement

Merk Peugeot
Type 406 Coupé 3.0-24V V6 Pack aut. 
Bouwjaar juni 2000 
Kilometerstand 287.184
Vraagprijs €4.950
Waar te koop? Vakgarage F en M Auto’s, Hazerswoude-Dorp

Technische gegevens

Motor V6, 2.946 cc
Max. vermogen 152 kW/210 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 285 Nm bij 3.750 tpm
Bagageruimte 390 l/n.b. 
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 : 9,6
0-100 km/h 9,5 s
Topsnelheid 232 km/h

Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Platino aut. - 2010 - 159.143 kilometer - €7.995

Een Fiat en een Peugeot - beide merken hebben vele jaren de Tourkaravaan van voertuigen voorzien. Daarnaast gebruikte Fiat in ‘zijn’ periode ook modellen van Alfa Romeo en Lancia. Op die laatste richten we ons, want wat als je enkele opgeschoten pubers in huis hebt? Dan ga je voor de laatste generatie Delta. Bovendien staat ‘Lancia Delta’ synoniem voor de succesvolle rallymonsters uit de jaren 80. Deze Lancia Delta is dat niet, want zoals gezegd: laatste generatie. Paspoort: veruit de jongste van het trio, een vraagprijs die tussen de andere twee in ligt en nog geen 160.000 kilometer rijervaring (bijeen gereden door drie eigenaren) en aangeboden door een merkspecialist.

De lange wielbasis duidt op meer dan voldoende (been)ruimte achterin en dat klopt: hier kom je niets te kort - wat een taxi! Bovendien is de achterbank niet alleen (in delen) neerklap-, maar tevens verschuifbaar, wat hem MPV-achtige trekjes geeft. En het sportieve aspect? Onder de motorkap huist een potente 200-pk krachtbron, dus dat zit wel snor. We treffen een rijke uitrusting in een stijlvol interieur. Zo vormt de witte parelmoerlak een fraaie combinatie met de blauwe leren/alcantara bekleding. Elektrisch schuifdak, meedraaiende koplampen, elektrisch instelbare schokdempers, op afstand te bedienen achterklep, start/stopsysteem, brake assist, trekhaak (1.300 kilo geremd trekgewicht), een zestraps (sport-)automaat die via stuurpeddels tevens handmatig te bedienen is … noem het en het is aanwezig op deze occasion die net zo origineel, bijna kunstzinnig is vormgegeven als beide coupés. Op korte oneffenheden voelt de Delta enigszins stug aan, maar met de bochtdynamiek is niets mis: neutraal en tot op hoge snelheden een erg stabiel sturende vierwieler. De besturing mist echter wat gevoel en de scherpte van bijvoorbeeld een oude Delta HF Integrale haalt hij niet, maar al met al biedt de 56-LZS-7 een aantrekkelijk totaalpakket.       

Signalement

Merk Lancia 
Type Delta 1.8 Di TurboJet Platino
Bouwjaar juli 2010
Kilometerstand 159.143
Vraagprijs €7.995
Waar te koop? N.N.A.B. B.V., Surhuisterveen

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.742 cc, turbo
Max. vermogen 147 kW/200 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Bagageruimte 465 l/n.b.  
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 : 12,8
0-100 km/h 7,4 s
Topsnelheid 230 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Met welke occasion zou jij de hoogste cols willen bedwingen?

Met de Fiat Coupé, Peugeot 406 Coupé en Lancia Delta hebben we je drie verschillende occasions voorgeschoteld: de hitsige Fiat als designstatement, de Fransman als comfortabele zescilinder-GT,  en de veelzijdige Delta die je eveneens een designstatement kunt noemen, maar weinig van doen heeft met zijn succesvolle rallye-voorouder. Met welke van deze drie zou jij wel eens een bergtop willen bedwingen?     

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.