en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Tussen 1985 en 1991 produceerde Tatra in wat toen nog Tsjecho-Slowakije was deze 613-3, de gefacelifte versie van de in 1975 gelanceerde 613(-1). De 613-2 was een tussen 1980 en 1984 gevoerde technisch geoptimaliseerde versie van de 613. Maar, wat is het precies?
Tatra's 613 was het neusje van de zalm van wat Tatra in zijn showrooms had staan. De ruim 5 meter lange sedan kon gezien worden als de opvolger van de Tatra 603, de bekende klassieker met drie koplampunits waarvan de productie in 1962 werd gestaakt (foto 4). Hoewel de vorm van de auto anders doet vermoeden ligt achterin (!) een luchtgekoelde 3,5-liter metende V8 die de 613 een bescheiden 169 pk gaf. Dit exemplaar stamt uit 1986 en kwam in 2001 voor het eerst ons land binnen. Hij is nog altijd bij zijn eerste Nederlandse eigenaar.
De door het Italiaanse Vignale getekende 613 werd veelal gebruikt door hooggeplaatste bestuurders en ambtenaren. Hij zou gedurende zijn levensloop 5 keer worden aangescherpt om in 1996 vervangen te worden door de Tatra 700, in feite niets meer dan een wederom opgewaardeerde 613 (foto 5).
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.