In het wild: Renault 25 (1987)

Renault met Opron-lijnen

Renault 25
Het vlaggenschip van Renault is tegenwoordig de Espace. Voorheen waren de paradepaartjes van het merk veelal verpakt als hatchback. In het geval van de Renault 25 die AutoWeek-lezer Sidney Meulema ons toe liet komen, was dat niet anders.

Eind 1983 stelde Renault de 25 als opvolger van de 30 aan de wereld voor. De koets van het vlaggenschip werd mede ontworpen door niemand minder dan Robert Opron, beroemd wegens de lijnen die hij voor Citroën op papier heeft gezet. Geen Opron-ontwerp zonder opvallende eigenschappen. Zo had de 25 naast een aalgladde jas ook nog eens een opmerkelijk bolle achterruit. Het interieur werd getekend door Marcello Gandini, een tekenmeester die bij Lamborghini naam had gemaakt.

Deze voorwielaangedreven 25 uit 1987 (sinds 2011 in Nederland en twee jaar bij zijn huidige eigenaar) beschikt over een 2,2-liter viercilinder, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Daarmee was een topsnelheid van 195 km/h en een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 10,3 seconden haalbaar. Naast reguliere viercilinders had Renault tevens een indrukwekkende 2,5-liter V6 Turbo met 182 pk op de bestellijst staan.

Renault overspoelde de 25 met optionele weelde. Zo kon een computerstem je attenderen op een openstaande deur of op een motorisch defect. Audiobediening op de stuurkolom was eveneens leverbaar. In 1988 ging het model onder het mes om in 1992 opgevolgd te worden door de Safrane. In totaal zijn 1.237.187 exemplaren gebouwd.

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.