In het wild: Peugeot 604 D Turbo (1982)
Vliegensvlugge diesel... voor zijn tijd
Wat is het? Een Peugeot 604 uit 1982 die in 2007 ons land voor het eerst binnen kwam rijden en sinds 2013 bij zijn huidige eigenaar is. De 604 verscheen in 1975 als opvolger van de 505 op de markt en bleef daar hangen tot 1985. Enkele jaren later zou hij vervangen worden door de 605. De 604 - door Pininfarina getekend - was naast met een benzinemotor ook als dieselende Franse sloep te krijgen. Deze net geen 1.500 kilo wegende Peugeot kreeg een 'liefst' 80 pk sterke 2,3-liter viercilinder dieselmotor onder de kap mét turbo. De auto werd destijds de hemel in geprezen voor zijn comfort, dat vergeleken werd met dat van Citroën en Jaguar. Wie zo snel mogelijk 100 km/h wilde rijden, had daar 17,5 tellen voor nodig. Tegenwoordig is geen auto meer te koop die daar zo lang over doet, maar destijds was het een indrukwekkend getal voor een auto met dieselmotor. De topsnelheid ligt op 157 km/h.
Hoe bijzonder is -ie? De 604 was voor Peugeot niet het succes waar het op had gehoopt. De auto is inmiddels nagenoeg vergeten, maar deze 4,7 meter lange sedan verdient eigenlijk een betere reputatie. Er rijden nog 66 604's rond in ons land.
Wat is -ie waard? Een dieselende 604 kunnen we zo vlug niet vinden. Wel komen we een zeer frisse benzineversie tegen met zo'n 40.000 kilometer op de klok die al voor 6.000 mee naar huis mag. Varianten met hogere standen gaan voor minder mee.
Waardering: Fantastisch natuurlijk. De 604 is een plaatje om te zien en met zo'n oude turbodiesel onder de kap ga je helemaal op de juiste manier terug in de tijd.