In het wild: Mazda 323 (1978)
Knuffel-Japanner in tijdsconforme jas
Wat is het? Eind jaren zestig verkocht Mazda heel voorzichtig z'n eerste auto's in ons land. De Japanners begonnen langzaam maar zeker met het opbouwen van de reputatie waar ze vandaag de dag nog van profiteren. We hebben vandaag de derde generatie van de Familia/323 te pakken: de FA4. Dit exemplaar is in 1978 in ons land geleverd en staat hier met een tijdsconforme oranje laklaag te schitteren langs de stoep. Het is een ES-uitvoering, wat inhoudt dat je ten opzichte van de basisversie over prachtig vernuft als regelbare dashboardverlichting, een elektronisch klokje en getinte ruiten kon beschikken.
Hoe bijzonder is-ie? Je ziet ze eigenlijk nooit meer, en dat is toch wel erg jammer.
Hoe staat-ie erbij? Helemaal spik en span. Z'n chroomwerk staat te glimmen alsof het gisteren is gemonteerd en nergens is een spatje roest te vinden. Wat te denken van de in zeer nette staat verkerende wielen en de puike lak? Om door een ringetje te halen.
Wat is-ie waard? We vinden nog een ander heel fris exemplaar dat voor zo'n 7.000 euro mee naar huis mag. Zuinig op zijn dus.
Waardering: Wat een plaatje, in elk opzicht. Fantastische versiering van het Nederlandse wegennet!
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?

Bijna niemand kent de Mazda 323 Formule 4 en dat maakt ooit zo hightech hot hatch van Ronny speciaal

Deze Mazda 323 Estate is net een Ferrari F50 - Liefhebber Gezocht

Deze Mazda 323 straalt liefhebberij uit - In het Wild



