In het wild: Maserati Biturbo (1983)
Veel hoeken, twee turbo's
Medio jaren zeventig kwam Maserati in beheer Alejandro de Tomaso, een zakenman en ex-scheurneus die de Drietand wilde omtoveren. Supercars als de Bora en Khamsin kregen geen directe opvolgers en met merk richtte zich op minder exorbitant dure modellen. Deze Biturbo stond aan het begin van een voor een breder publiek toegankelijk Maserati.
De Biturbo verscheen in 1981 op de markt en paste met zijn hoekige koets helemaal in de jaren tachtig. Het exemplaar op de foto's stamt uit 1983 en kwam in 1995 voor het eerst de Nederlandse grens over. Biturbo's hebben, zijn naam geeft het al weg, een V6 met twee turbo's onder de kap, daarmee was het de eerste productieauto met twee turbo's op zijn blok. De V6 is door de jaren heen in diverse formaten op de markt geweest, waarbij de 2,0-liter wegens belastingtechnische redenen vooral op de thuismarkt was gericht.
In 1988 ging de Biturbo onder het mes, waarna zijn naam werd gewijzigd in 222, later verschenen bijzondere versies als de 2.24v en Racing.