In het wild: Lancia Delta HF Integrale (1988)

Acht kleppen, 181 paarden

Lancia Delta HF Integrale
AutoWeek-lezer Jordy Aarts wist de lens van zijn camera op een wel heel fraaie Lancia te richten. We bedanken hem dan ook hartelijk voor deze Delta HF Integrale uit 1988!

De eerste Lancia Delta is van nature al een interessante Italiaan, en dat komt niet alleen door het gegeven dat de auto onder andere als S4 spectaculaire en succesvolle rally's wist te rijden. Door de jaren heen zijn van de door Giorgetto Giugiaro getekende Italiaan namelijk ook diverse gespierde straatversies gebouwd, een reeks modellen waar deze HF Integrale er een van is.

De knalrode en optisch in ieder geval in puike staat verkerende Delta HF Integrale stamt uit 1988, iets dat verklapt dat het om de achtklepper gaat die in 1987 werd gepresenteerd. De geblazen 2,0-liter viercilinder gaf de vierwielaangedreven krachtpatser een vermogen van 181 pk en 298 Nm, goed voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 6,6 tellen. Pas bij 215 km/h hield de HF Integrale het voor gezien, ook anno 2016 absoluut geen verkeerde waarden. Een jaar nadat het in 1988 verkochte exemplaar op de foto's de fabriekspoorten van Chivasso achter zicht liet, werd de HF Integrale 16v gepresenteerd, zoals zijn naam al weggeeft een opgewaardeerde variant met vier kleppen per cilinder. Met de Evo's die Lancia in 1991 introduceerde, werd het Delta-verhaal naar een nog hoger plan getild.

Het Delta-verhaal sluiten we vandaag af met een slechts marginaal relevant feitje: in Zweden kon men tussen 1980 en 1982 instappen in de Saab-Lancia 600, een 'Saab Delta' die uiteindelijk de deur op een kier zette voor het Type 4-project waar later de Saab 900, Lancia Thema, Fiat Croma en Alfa Romeo 164 de vruchten van waren.

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.