In het Wild: Citroën HY (1980)
Golfplaatbus
Vandaag danken we AutoWeek-lezer Bruno Vijverman voor zijn inzending. Op de planken van In het Wild staat namelijk een origineel in Nederland geleverde Citroën HY!
De Citroën HY, ook wel Type H of H Van genoemd, kennen we voornamelijk als het kenmerkende hoekige bestellertje van Citroën, dat op grote afstand al te herkennen is aan zijn ogenschijnlijk uit golfplaten opgetrokken koets. De ribbels die het karaktervolle busje droeg, dienden puur ter versteviging van de grote vlakken plaatwerk.
De HY werd na de Tweede Wereldoorlog in het leven geroepen als goedkope bedrijfskracht waarmee diverse logistieke netwerken weer konden worden aangezwengeld. Zijn eenvoudige karakter betekende echter niet dat de HY ouderwets van opzet was. De Fransman beschikte in tegenstelling tot wat destijds gebruikelijk was over voorwielaandrijving. Het grote voordeel daarvan was in de laadruimte te merken: het ontbreken van een aandrijfas maakte een lage en vlakke laadvloer mogelijk. Ook had hij onafhankelijke wielophanging én een zelfdragende koets, net als grote broer Traction Avant.
Door de jaren heen werd het basisontwerp slechts op details aangepast. Medio jaren zestig verdween de voorruit 'met het spijltje' en werd die vervangen door één groot exemplaar. Zijn gehele leven behield de HY zijn 'suicide doors', behalve exemplaren die in Nederland werden verkocht na het eind van de jaren zestig. Vanaf 1968 mochten op de Nederlandse markt namelijk geen auto's met deze bijzondere deurophanging worden verkocht.
PRIVATE LEASE Citroën
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Citroën Elo is de elektrische Fiat Multipla van de toekomst

Rogier had na 9 jaar zo veel spijt van de verkoop van zijn Citroën GSA X1 dat hij 'm terugkocht

Deze klassiekers zijn echt goedkoop, maar dan moet je zelf goed kunnen sleutelen

De Citroën BX begon zijn carrière braaf maar na de Sport (Flodder!) ging het los met GTI en 16V







