AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
72

Plat op de buik

In het wild: Citroën GSA (1984)

10340dd0ed3a4dd7116a896b5713d0a9 119aaf931fbf7890cc02c49dfa448afb 439c72b22f76ee1e9470a1819888a534
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Autonieuws
14 december 2020 om 17:35
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

In het wild:

 In de onregelmatig terugkerende rubriek ‘In het wild’ zetten we bijzondere auto’s in het zonnetje die we zomaar op straat zijn tegengekomen. Gewoon omdat het steeds minder vanzelfsprekend is dat je nog iets leuks aantreft tussen al het grijze leaseblik.

Een Citroën die plat op zijn buik ligt, is een échte Citroën van de oude stempel. De languit op straat liggende Citroën GSA die AutoWeek-lezer René Borggreve instuurde, is een perfect voorbeeld van een karaktervolle gezinsauto zoals we die anno 2020 nauwelijks meer kennen.

Niemand minder dan de tekenmeester verantwoordelijk voor auto's als de Citroën SM en DS-opvolger CX zette de lijnen van de in 1970 geïntroduceerde GS op papier. De door Robert Opron getekende GS bleek een lang leven beschoren. Citroëns kleine broer van de DS ging de eerste negen jaren van zijn bestaan door het leven met chromen bumpers, maar werd in 1979 in vernieuwde vorm gepresenteerd als de GSA zoals die op deze foto's is te zien.

De lancering van de GSA bracht het GS-ontwerp in één klap naar de jaren tachtig omdat het vernieuwde model werd uitgevoerd als hatchback. De oude GS was nog voorzien van een klein achterklepje, maar de GSA had een reusachtige vijfde deur en bood daardoor aanmerkelijk meer gebruiksgemak. De GSA wist zich verder met zijn nieuwe kunststof bumpers, herziene verlichting rondom, nieuwe portiergrepen en vernieuwde grille van de pre-facelift GS te onderscheiden. De door AutoWeek-lezer René Borggreve gekiekte GSA stamt uit 1984 en is daarmee een exemplaar van één van de laatste levensjaren van het model. Onder de kap van de zo'n 900 kilo wegende Citroën ligt de krachtigste machine waarmee de GSA leverbaar was: een viercilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 1.299 cc. Die benzinemotor stuurde 65 pk en 94 Nm naar de voorwielen, goed voor een 0-100-sprint in zo'n 14 seconden en een topsnelheid van 160 km/h. Deze beige GSA is een X1-uitvoering, het uitrustingsniveau dat zich tussen de Spécial en Pallas had genesteld.

Het exemplaar op de foto's ziet er lekker geleefd uit. De kunststof bumpers zijn verweerd, de voorbumper oogt niet helemaal fris en het linker voorscherm heeft ergens gedurende het 36-jarige bestaan van deze GSA een tik te verduren gekregen. We zijn allang blij dat de auto er nog is. De GSA zelf verdween in 1985 van de Nederlandse markt. De in 1982 onder de Eiffeltoren gepresenteerde en dankzij Bertone-design veel hoekiger vormgegeven BX zou vanaf 1985 namelijk definitief het stokje van de GSA overnemen, al zou je ook in de in 1990 gelanceerde ZX een nakomeling van de GSA kunnen zien. In totaal zijn 1.896.742 GS'en en 576.757 GSA's geproduceerd.

  • Houd me op de hoogte over de Citroën GSA
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Citroën Citroën GSA In het wild Classic Cars & Youngtimers

Lezersreacties (72) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën GSA specificaties
  • Citroën GSA occasions
  • Citroën GSA video's
Advies en informatie
  • Citroën GSA tests
  • Citroën GSA gebruikersreviews
  • Citroën GSA index
Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Een Citroën C5 met V6 én een lpg-installatie zie je niet vaak. Peter van der Schouw rijdt er...

Lees meer
Test: Citroën ë-C4

Test: Citroën ë-C4

Na twee jaar afwezigheid heeft Citroën weer een C4 in het gamma. Die is niet alleen met een...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    In het Wild: Citroën GSA Break Special (1984)

    In het Wild: Citroën GSA Break Special...

    47
    • 14 september 2020
  • Autonieuws
    In het wild: Citroën GSA (1983)

    In het wild: Citroën GSA (1983)

    30
    • 11 juni 2017
  • Geschiedenisles - Citroën GSA

    Geschiedenisles - Citroën GSA

    66
    • 26 februari 2014
  • Review
    Citroën GSA (1981)

    Citroën GSA (1981)

    4
    • 6 mei 2008
  • Review
    Citroën GSA X3 (1984)

    Citroën GSA X3 (1984)

    1
    • 4 december 2007
  • Review
    Citroën GSA 1300 Club (1981)

    Citroën GSA 1300 Club (1981)

    3
    • 12 mei 2007
  • Review
    Citroën GSA Special (1984)

    Citroën GSA Special (1984)

    • 5 december 2004
Merk
Merk
  • Citroën C1 - Achteruitkijkspiegel

    Citroën C1 - Achteruitkijkspiegel

    17
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Citroën ë-Berlingo onthuld

    Elektrische Citroën ë-Berlingo onthuld

    30
    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Citroën C3 Aircross

    Facelift Friday: Citroën C3 Aircross

    66
    • 19 februari 2021
  • Review
    Citroen C3 PureTech 82 108g Feel (2018)

    Citroen C3 PureTech 82 108g Feel (2018)

    2
    • 19 februari 2021
  • Autonieuws
    Citroën Jumpy als C-Series

    Citroën Jumpy als C-Series

    13
    • 16 februari 2021
  • Autonieuws
    Citroën C3 Aircross gefacelift

    Citroën C3 Aircross gefacelift

    49
    • 11 februari 2021
  • Review
    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    3
    • 8 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep