In deze Volvo XC90 past geen Billy-boekenkast - In het Wild
Let op de verchroomde raamstijlen
Tja, een Volvo XC90. Mooi, maar bijzonder? Nee. Dit is echter niet zomaar een XC90, maar de meest onpraktische XC90 die Volvo ooit bouwde. Jawel: met deze forse SUV sta je bij de Ikea mooi voor schut.
De tweede generatie van de Volvo XC90 bestaat al tien jaar en was vooral kort na zijn introductie erg populair in Nederland, niet in de laatste plaats vanwege het bijtellingsvoordeel dat aan de plug-inhybride T8-versie kleefde. Volvo’s in 2014 geïntroduceerde designtaal blijkt heerlijk houdbaar en de XC90 is in de loop der jaren optisch nauwelijks veranderd, dus zelfs met een exemplaar van de eerste lichting kun je nog prima worden gezien. Zeker met dit exemplaar, want deze Volvo XC90 Excellence is de allerduurste XC90 die je destijds kon kopen. Aan de buitenkant is het verschil met een net iets minder dikke Inscription nauwelijks te zien, maar alleen de Excellence heeft de verchroomde B- en C-stijlen die op de foto’s te zien zijn.
Zo’n Excellence zie je zelden, en daar is een hele goede reden voor. Waar een XC90 doorgaans namelijk standaard zeven zitplaatsen over drie zitrijen heeft, doet de Excellence het met slechts vier zitplaatsen. Riante en luxueuze plaatsen, dat wel, want Volvo presenteerde deze SUV als een alternatief voor de luxe limousines die doorgaans worden gebruikt in combinatie met een privéchauffeur. Individueel verstelbare, verwarmbare en geventileerde achterstoelen, een enorme middenconsole met kristallen Volvo-glazen, een koelkast en nappaleer maakten het binnenste tot een limousine-waardige beleving, maar de échte bijzonderheid zit achter die stoelen.
Om het interieur extra stil te maken, plaatste Volvo daar namelijk een vast tussenschot tussen zitcompartiment en de bagageruimte. Inderdaad: zoals in een auto met grijs kenteken, maar dan iets verder naar achteren en uiteraard afgewerkt met het leer dat ook elders wordt gebruikt. Leuk en aardig, maar als praktisch gezinsvervoer is deze XC90 daarmee ineens een stuk minder bruikbaar. Dus is het niet zo gek dat we de Excellence maar zelden zien. De prijs kan er ook iets mee te maken hebben: eind 2016 kostte zo’n Volvo XC90 Excellence €126.000, meer dan anderhalf keer de prijs van een reguliere XC90 T8 in luxueuze Inscription-trim (€83.495).
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Excellence |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 128.070 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.969 cc |
Maximaal vermogen | 299 kW / 407 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 640 Nm bij 2.200 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 10 kWh |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.950 mm / 1.958 mm / 1.775 mm |
Wielbasis | 2.984 mm |
Massa leeg | 2.267 kg |
Laadvermogen | 503 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.400 kg / 750 kg |
Banden | 275/40R21Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s |
Brandstofverbruik | 2,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 49 g/km |