In de tijd van de eerste Skoda Fabia RS was de discussie: past een diesel wel bij een hot hatch?

Nu is het de elektromotor

Skoda Fabia 1.9 TDI 130pk RS

Een diesel als sportief topmodel is een zeldzaamheid. We kunnen ons geen BMW M5 tds, Mercedes-Benz 190D 3.0 Evo of Toyota GRD Yaris heugen. Skoda trok de stoute dieselschoenen bewust wél aan.

Vroeger, toen had je nog diesels. En man, wat waren we er blij mee. Ondergetekende herinnert zich de periode waarin de dieseluitvoering van een bepaald model vaak de fijnste was. Bij 120 km/h draaide een atmosferische 1.6-16V gauw met een brommerige 4.000 toeren en had je het idee dat hij al achter zijn adem kwam. Een turbodiesel was dan de rust zelve, draaide half zo snel en had altijd een geruststellende duw in de rug paraat. De eerste paar honderd kilometer na het tanken leek de naald van de brandstofmeter bovendien vastgekleefd aan de vol-positie. Ideaal als je flink kilometers wilde maken. Voor sportief rijplezier op kleine weggetjes was er zat ander materiaal te bedenken. Een hete hatchback bijvoorbeeld.

Sportieve sjeu

Skoda had in 2003 de edele moed om de twee beschreven gebruiksdoelen eens gezellig met elkaar te combineren. Jazeker, de Fabia RS was een hete hatch met dieselmotor. Het idee voor een snel topmodel kwam niet helemaal uit de lucht vallen, want de Tsjechen hadden zich juist met de Fabia ingeschreven voor het World Rally Championship. Dan is een sportieve loot aan de stam een logische stap: sportieve sjeu voor het hele gamma en de enthousiaste volgeling kan zich bij de dealer melden voor een straatversie van de rallywagen. Alleen waren alle beschikbare benzinemotoren uit de VW-regalen al in het dankbare Fabia-neusje getakeld. Zo stond er een pittige 1.4-16V van 100 pk op de prijslijst en ook een tweeliter van 115 pk. Geen misselijk materiaal voor de compacte Fabia, die daarmee 185 respectievelijk 195 km/h wilde rennen. Niet genoeg, oordeelden de Tsjechen.

Daarop trad plan B in werking. Of beter: plan D, want het was de welbekende TDI die als crisismanager ‘Project-RS’ op de rails kwam zetten. Het resultaat was halfslachtig; met 310 Nm sleurde het blok weliswaar als een dolle, maar dat maakte de Fabia alleen snel in rechte lijn. De stijvere dempers deden intussen niets voor het bochtgedrag. Skoda leerde snel, want de tweede RS dronk gewoon benzine. De nieuwe Elroq RS mag het nu elektrisch doen. De link met de TDI ligt voor het grijpen: aangenaam stil, en een duw in de rug is nooit ver weg. Maar de discussie over elektromotoren voor de voortstuwing van hete versies, en zeker hete hatchbacks, blijft.

Seat ging nog een stap verder

Seat was in die tijd het sportieve merk van de Volkswagen- Groep en ging op dieselgebied nog een stap verder. Het leverde in Fabia-platformgenoot Ibiza zelfs een 160 pk sterke variant van de 1.9 TDI, in de Ibiza Cupra. Die kon je dan wel ook met benzinemotor krijgen, een 180 pk sterke 1.8 turbo.

Signalement

Merk Skoda
Model Fabia 1.9 TDI 130pk RS
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.730

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.960 mm / 1.646 mm / 1.451 mm
Wielbasis 2.462 mm
Massa leeg 1.220 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden205/45R16Prijzen
Topsnelheid 204 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot 151 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.