Minuscule EV als snelste ooit van 0 naar 100 km/h

0-100 in 1,461 seconden

Snelst accelererende EV

Een groep studenten van de universiteit van Stuttgart heeft een elektrisch autootje gebouwd dat in 1,461 seconden van 0 naar 100 km/h kan versnellen. Daarmee mogen de studenten de auto volgens Guinness World Records het snelst accelererende elektrische voertuig noemen.

Het zat de studenten van de universiteit van Stuttgart niet mee. Door een crash bij het testen van de auto in juli en technische problemen voorafgaand aan een vorige recordpoging in september duurde de voorbereiding voor het verbreken van het acceleratierecord ruim een jaar. Vorige week was dan eindelijk zo ver: de EO711-11 EVO, zoals de projectnaam van het autootje luidt, verbrak het voorgaande record door in 1,461 seconde van 0 naar 100 km/h te sprinten. Daarbij krijgt de coureur ervan, die ongetwijfeld een sterke maag nodig heeft, tot 2,5 G te verwerken.

Om tot zulke cijfers te komen, maakt de EO711-11 EVO gebruik van twee door de studenten ontworpen elektromotoren en een aangepaste accu. Het wagengewicht ligt op 145 kg, wat in combinatie met 245 pk zorgt voor een indrukwekkende pk-gewichtsverhouding van 1.750 pk per ton. Om het gewicht zo veel mogelijk te drukken, werd uitvoerig gebruik gemaakt van koolstofvezel voor de constructie van het scheurijzertje.

Het is niet voor het eerst dat de universiteit van Stuttgart dit record op zijn naam zet. In 2012 deed dezelfde onderwijsinstelling dat ook, al was een 0-100-tijd van 2,681 seconden toen genoeg voor het record, om maar even de snelle ontwikkeling van elektrische auto's te duiden. Het vorige record stond sinds 2016 op naam van een groep Zwitsers, met een sprinttijd van 1,513 seconde. Ter vergelijking: de snelst accelererende productie-EV is de Rimac Nevera, die minimaal 1,97 seconde over de standaardsprint doet.

Video

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.