Importtarieven China bedreigen Cupra Tavascan en 1.500 banen

Terugslag van EU-maatregelen

Cupra Tavascan

De EU wil met hoge importheffingen oneerlijke Chinese concurrentie op de Europese automarkt voorkomen, maar schiet zichzelf daarbij in de voet. Dat blijkt in elk geval bij Seat, dat vreest voor Europese banen vanwege de importheffingen.

De extra importheffingen, die bedoeld zijn voor in China met overheidssteun gebouwde elektrische auto's, raken ook Europese autofabrikanten. Dat heeft soms best heftige gevolgen, zoals nu aan het licht komt bij Seat. Dat luidt de noodklok, omdat het vreest voor banenverlies hier in Europa. Volgens topman Wayne Griffiths staan er zo'n vijftienhonderd banen op de tocht, meldt Reuters.

Dat zit zo: Seat (of eigenlijk dochtermerk Cupra) bouwt in China de Cupra Tavascan. Die elektrische cross-over, een neefje van de Volkswagen ID5, wordt vervolgens op de Europese markt geraakt door dik 20 procent extra importheffing. Dat schaadt de marges nogal. Sterker zelfs: de Tavascan bezorgt Cupra nu verlies.

Griffiths hoopt dat er iets gedaan kan worden aan de importheffingen die Europese fabrikanten zoals Seat schaadt. Dat zou nog dit kwartaal moeten gebeuren, anders zou zelfs het schrappen van de Tavascan een optie zijn. In dat geval komt echter ook de CO2-uitstootdoelstelling van Seat in gevaar, want daarvoor heeft het de elektrische Tavascan hard nodig.

PRIVATE LEASE Seat

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.