IM L6: Chinese EV met solid-state-accu en 800 km bereik voor Nederland

Chinees met heilige graal en een vleugje Alibaba

IM L6

Jawel, de lijst met voor Europa nieuwe Chinese merken die hier hun elektrische modellen aanbieden, is wéér langer geworden. Maak kennis met de IM L6, een elektrische sedan met ruim 600 kilometer die ook onze kant op komt!

De Autosalon van Genève is het podium waarop de splinternieuwe MG3 wordt gepresenteerd. Met die auto wil moederbedrijf SAIC een voordelig alternatief aanbieden voor compacte hatchbacks als de Volkswagen Polo en de Hyundai i10. SAIC heeft echter meer grote plannen voor Europa. Het haalt namelijk ook IM Motors naar Europa. De IM L6 is de eerste auto van dat merk die Europees asfalt onder zijn wielen krijgt.

Wat is IM Motors nu weer? IM Motors is een in 2020 door SAIC, Zhangjiang Hi-Tech en – jawel – Alibaba (het bedrijf achter onder meer AliExpress) opgerichte onderneming. IM Motors – waarvan de letters IM staan voor Intelligent Mobility – verkoopt in China al een drietal elektrische modellen: de SUV's LS6 (foto 3) en LS7 (foto 4) én een 5,1 meter lange sedan: de L7 (foto 5). Die L7 wordt door IM Motors gebruikt als dragend beeld om zijn komst naar Europa aan te kondigen en het bedrijf zegt dat die tijdens de Autosalon van Genève te onthullen IM L6 ook naar Europa komt. Officieel beeldmateriaal bestaat daar nog niet van, maar AutoWeek kan je de elektrische IM L6 na een speurronde in de database van het Chinese ministerie van Industrie en Informatie Technologie al laten zien. Ook kunnen we je er aardig wat over vertellen.

IM L6

De IM L6 is een 4,93 meter lange, 1,96 meter brede en 1,47 meter lage elektrische sedan, die met die afmetingen een concurrent lijkt te worden van auto's als de Volkswagen ID7. In elk geval in China komt de 2.100 tot 2.190 kilo zware auto beschikbaar met 294 pk, 337 pk en 408 pk sterke elektromotoren. Interessanter is misschien nog wel wat we over de accu's van de auto te weten komen. Zo komt er namelijk een versie met een niet nader gespecificeerde lithium-ionaccu die de auto een bereik van 'meer dan' 600 kilometer geeft. Nóg interessanter: er komt ook een versie met solid-state-accu die maar liefst 800 kilometer ver moet kunnen komen op een volle accu. De snelste variant moet in minder dan drie tellen een snelheid van 100 km/h kunnen bereiken.

Solid-state-accu's worden gezien als de heilige graal wat accutechniek betreft. Zij hebben een hogere energiedichtheid, zijn opgewassen tegen hogere temperaturen en zouden een langere levensduur hebben dan conventionele lithium-ionbatterijen. Waar lithium-ion-exemplaren een vloeistof als verbinding tussen de twee polen gebruiken, is dit bij de solid-state-accu's een vaste stof.

IM introduceert zich als een merk dat zich richt op "executive sedans en grotere SUV's in het premiumsegment". Reken er dus maar op dat ook een stel andere modellen van IM – misschien dus wel de LS6, LS7 of L7 – onze kant op komen. Ook in Nederland verwachten we de EV's van IM op de markt! Op naar Genève.

Lezersreacties (121)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.