Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Hyundai Ioniq 6: aanval op Model 3

Eigenwijs elektrisch

183
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6 Frank JacobsHyundai Ioniq 6 achterbankHyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6 Simon LoasbyHyundai Ioniq 6Hyundai Ioniq 6
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Nieuws
28 juni 2022 om 23:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Hyundai heeft een nieuwe Ioniq in de startblokken staan. De Ioniq 6 lijkt amper op de Ioniq 5 en moet onder meer de Tesla Model 3 het vuur na aan de schenen leggen. Op 14 juli wordt hij officieel onthuld, maar wij mochten in Londen vast even snuffelen aan een pre-productie-exemplaar.

Wie het autonieuws op de voet volgt, zal niet ondersteboven zijn na het zien van deze eerste beelden. De Hyundai Ioniq 6 is het uitgerijpte productiemodel van de Prophecy Concept die in maart 2020 met de afgelaste beurs van Genève zijn eerste wereldpodium aan zijn gladde neus voorbij zag gaan. Het silhouet lijkt met één potloodstreep te zijn getekend met, al zeggen ze dat bij Hyundai natuurlijk niet, de eerste Mercedes-Benz CLS in het achterhoofd. Een nep-grille zoals bij veel andere EV's vond chief designer Simon Loasby, die ons om dit pre-productie-exemplaar heen gidst, niet nodig. "Sensoren zijn de grille van de toekomst", zegt hij, wijzend op het gladde paneel onder de kentekenplaathouder, waar achter alle ADAS-hardware modulair wordt ingebouwd. Opmerkelijk zijn de camera's die de plaats van buitenspiegels hebben overgenomen. De hoekige vormen vloeken nogal met de verder zo ronde en gladde auto. "Die hadden we nog van de Ioniq 5", geeft Loasby toe. "Dat is het eerste dat ik bij de facelift ga aanpakken." Voor wie daar niet op wil wachten komt de Ioniq 6 er ook met conventionele buitenspiegels.

Hyundai Ioniq 6

Hyundai Ioniq 6

De deurgrepen verzinken in de koets en de laag wegduikende achtersteven wordt gekenmerkt door een eendenstaart-spoiler en een brede lichtbalk, die is opgebouwd uit wat Loasby 'parametric pixels' noemt. Dat thema komt op diverse plekken terug en is typisch voor de Ioniq 6, vertelt Loasby. Als je het ooit op een andere auto ziet, dan hebben ze het van ons gejat." Maar zelf bedacht heeft hij het evenmin, geeft hij later toe: "Het idee komt van Minecraft."

Dat er verder weinig verband lijkt met de Ioniq 5 is volgens Loasby bewust: "De Ioniq-range wordt een schaakspel. Elk stuk ziet er heel anders uit, maar toch zie je dat ze bij elkaar horen." En ja, ook wij vragen ons dan af welk stuk de 6 is. "De loper", antwoordt Loasby. "De Ioniq 5 is onze toren en de Ioniq 7, een SUV die in 2024 komt, is met zijn 315 cm wielbasis de koning." De Ioniq 6 heeft met 295 cm evenmin een wielbasis om zich voor te schamen en dat betekent behalve een gestrekte aanblik ook veel binnenruimte. De beenruimte achterin is riant, de hoofdruimte daarentegen houdt door toedoen van de coupé-achtige daklijn niet echt over.

Interieur

Hyundai Ioniq 6

Hyundai Ioniq 6

Het interieur is minstens zo progressief als de koets. De meeste zaken spelen zich af op het brede scherm en met behulp van knoppen op het stuur. Opmerkelijk is dat een logo daar ontbreekt. "Waarom hebben stuurwielen altijd een logo in het midden?", vraagt Loasby retorisch. In plaats daarvan zitten er in de Ioniq 6 vier - daar heb je ze weer - parametrische pixels. Via licht- en kleureffecten brengen die boodschappen over en wie morsecode beheerst (vier korte piepjes staan voor de letter H), heeft wellicht door dat het toch nog een beetje een logo is.

Geheel volgens de laatste trends gebruikt Hyundai de nodige ecologisch correcte materialen. De lak is bio, de vloerbedekking was in een vorig leven visnet en de zwarte pigmenten aan de buitenkant zijn gerecyclede autobanden. Belangrijker zijn de aandrijflijnen en de prestaties. Helaas moeten we je die nog even schuldig blijven. De officiële onthulling staat gepland voor 14 juli en dan vertellen we je daarover ook alles.

  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Ioniq 6
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Hyundai Elektrische Auto

Uitgelicht aanbod

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Comfort 4WD | Trekhaak | Camera | Navi |

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Comfort 4WD | Trekhaak | Camera | Navi |

    • 2018
    • 93.891 km

    € 24.950

    Hyundai i30 1.4i Active Cool

    Hyundai i30 1.4i Active Cool

    • 2007
    • 194.159 km

    € 3.499

    Hyundai ix20 1.4 CVVT I-MOTION AC/LMV/MIST.LAMP/PARK.SENS/TREKHAAK

    Hyundai ix20 1.4 CVVT I-MOTION AC/LMV/MIST.LAMP/PARK.SENS/TREKHAAK

    • 2012
    • 110.437 km

    € 7.950

Meer Hyundai occasions

Lezersreacties (183) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai specificaties
  • Hyundai occasions
  • Hyundai video's
Advies en informatie
  • Hyundai tests
  • Hyundai gebruikersreviews
  • Hyundai index
PREMIUM
Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

Personenbussen zijn in Nederland doorgaans onbetaalbaar, maar dankzij plug-in hybridetechniek...

Lees meer
Hyundai Ioniq 5 - Welkom Duurtest

Hyundai Ioniq 5 - Welkom Duurtest

74

Na de Hyundai Ioniq Electric en de Kona electric is dit inmiddels de derde volledig elektrische...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Hyundai RN22e: spectaculaire Ioniq 6 N met 585 pk

    Hyundai RN22e: spectaculaire Ioniq 6 N...

    21
    • 15 juli 2022
  • Nieuws
    In detail: Hyundai Ioniq 6

    In detail: Hyundai Ioniq 6

    183
    • 14 juli 2022
  • Nieuws
    Designreview Hyundai Ioniq 6: 'Gemiste kans, want designteam wilde te veel'

    Designreview Hyundai Ioniq 6: 'Gemiste...

    64
    • 10 juli 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6 komt mogelijk ook als Shooting Brake

    Hyundai Ioniq 6 komt mogelijk ook als Shooting...

    8
    • 29 juni 2022
  • Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    14
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6 laat al wat van zich zien

    Hyundai Ioniq 6 laat al wat van zich zien

    14
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai schetst Ioniq 6

    Hyundai schetst Ioniq 6

    19
    • 21 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 5 N is behoorlijk onderscheidend

    Hyundai Ioniq 5 N is behoorlijk onderscheidend

    6
    • 10 augustus 2022
  • Hyundai Ioniq 5 - Welkom Duurtest

    Hyundai Ioniq 5 - Welkom Duurtest

    74
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van Nederland

    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van...

    115
    • 2 augustus 2022
  • Afscheid Duurtest - Hyundai Bayon

    Afscheid Duurtest - Hyundai Bayon

    27
    • 31 juli 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

    Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe...

    • 26 juli 2022
  • Nieuws
    Hyundai en Kia pakken recordaandeel op Europese automarkt

    Hyundai en Kia pakken recordaandeel op...

    125
    • 20 juli 2022
  • Nieuws
    Hyundai werkt aan betaalbare elektrische auto van zo'n €20.000

    Hyundai werkt aan betaalbare elektrische...

    231
    • 18 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden