Hyundai Ioniq 5 N: met 650 pk in 3,4 tellen van 0-100 km/h voor 74 mille
Elektrisch spektakelstuk
De absolute elektroklapper van Hyundai is toch wel de Ioniq 5 N. Die elektrische hot hatch is met zijn 650 pk krachtige elektrische aandrijflijn en op serieus sportief stuurwerk toegespitste techniek even snel als prettig gestoord. Wat je voor die bijna beestachtige elektrische spierbundel kwijt bent? €113,84. Per pk, welteverstaan.
In juli sloeg Hyundai de ketenen los die de Ioniq 5 N op zijn plek hielden. Wat losbrak, was een ongekend heftige elektrische hatchback, die met zijn 650 pk zelfs zijn 585 pk sterke neefje Kia EV6 GT genadeloos om de oren slaat. Zeshonderdvijftig pk, daar blijft de extreme topversie van de Lamborghini Huracán nog 10 pk bij achter. Wie wel in de markt is voor de met afstand sterkste straatlegale Hyundai ooit kan nu zijn of haar spaarvarken stukslaan. We kunnen je namelijk vertellen wat de Nederlandse prijs van de Hyundai Ioniq 5 N is.
Komt-ie: €73.995. Daarmee is de Ioniq 5 N een relatief bescheiden €7.600 duurder dan de daarna duurste Ioniq 5, de 329 pk sterke variant met 77,4 kWh accu in topuitvoering Lounge. Voor die ruime 7,5 mille extra geeft Hyundai je ook heel wat. De Ioniq 5 N is namelijk veel meer dan slechts een Ioniq 5 met krachtiger elektromotoren. Zo heeft de Hyundai Ioniq 5 N als enige van de Ioniq-stal een 84 kWh accupakket, al is het zeker niet de motorversie met de langste adem. Hij perst namelijk tot 448 kilometer uit zijn batterij. Een 229 pk sterke achterwielaangedreven Ioniq 5 met 77,4 kWh accu schopt het – op 19-inch wielen – namelijk tot 507 kilometer. De Ioniq 5 N heeft een 383 pk sterke elektromotor op de achteras die samen met een 226 pk krachtig exemplaar op de vooras goed is voor een systeemvermogen van 609 pk. De resterende 41 pk houden zich schuil achter een boost-modus, die N Grin Boost is gedoopt.
Hyundai Ioniq 5 N
Zijn actieradius is dan ook natuurlijk niet het aankoopargument voor de Ioniq 5 N. Dat is het daadwerkelijk sportieve rijplezier dat de elektrische hot hatch biedt. Tijdens de eerste kilometers die we onlangs al met de Ioniq 5 N konden rijden, wist Hyundais heftige EV een behoorlijk positieve indruk achter te laten. De 2.225 kilo zware Ioniq 5 N is in staat in slechts 3,4 seconden de 100 km/h aan te tikken en moet een snelheid van 260 km/h kunnen halen. Ach - horen we je denken - dat kon met een Tesla Model 3 Performance voor minder geld. Klopt, maar een Model 3 is niet zo afgeladen met sportieve hardware zoals de Ioniq 5 N dat is.
Hyundai Ioniq 5 N
Zo heeft Hyundais N-afdeling speciale adaptieve dempers, speciaal softwaremanagement voor het accupakket, diverse N-rijmodi, specifieke koeling voor de accu en elektromotoren en simuleert hij zelfs de aanwezigheid van versnellingen. Jawel, je kunt op- en terugschakelen met de Ioniq 5 N. Meer verwennerij komt in de vorm van extra potente remmerij rondom, speciale rijmodi, een speciaal ontwikkelde stuurinrichting, een heuse N Drift-modus en op de achteras zit zelfs een sperdifferentieel. Dat alles is verpakt met het nodige visuele drama. Denk daarbij aan brede 21-inch wielen, spoiler-, bumper- en diffuserwerk én aan een interieur dat is voorzien van kuipstoelen met verlichte logo's, aluminium sportpedalen en schakelflippers. De enige optie die Hyundai op de prijslijst van de Ioniq 5 N heeft gezet, is een glazen panoramadak, dat €895 kost.
De Ioniq 5 N komt beschikbaar in tien kleuren. Twee daarvan uniek voor de N-versie: Performance Blue en Performance Blue Matte. Bestellen kan per direct. Hier lees je meer over wat de Ioniq 5 N allemaal te bieden heeft.