Hyundai i40 sedan is los!

Hyundai i40 Sedan
Op de autoshow in Barcelona toont Hyundai vandaag de i40 sedan. Daarmee is het programma van Hyundai's nieuwe troef in het zakelijke segment compleet.

De Hyundai i40 Wagon kennen we inmiddels en als we mogen afgaan op de eerst rij-impressie en de reacties van het publiek op onze site, staan de sterren gunstig voor de opvolger van de Sonata. Op de autobeurs in Barcelona wordt de sedan-versie gepresenteerd. Denk overigens niet dat je daar je bagage niet in kwijt kan, want de kofferbak mag er met een inhoud van 503 liter wezen.
Ook de sedan is ontwikkeld bij het Europese hoofdkwartier in Rüsselsheim. In het vierde kwartaal van 2011 gaat de sedan in de verkoop. In het eerste volle jaar dat de i40 in Europa in de verkoop is, moeten 60.000 exemplaren worden verkocht.
De i40 sedan is 4,74 meter lang en heeft een wielbasis van 2,77 meter. De breedte is 1,82 meter en de hoogte is 1,47 meter. Volgens de fabrikant biedt de i40 voorin de meeste hoofd-, schouder en beenruimte in zijn klasse. Wanneer de i40 sedan op de markt komt, is hij net als de stationwagen te koop met twee benzine en twee dieselmotoren. Die laatste zijn twee 1,7-liters met 115 en 136 pk. Die eerste is goed voor een CO2-uitstoot van 113 gr/km en een verbruik van 4,3 liter op 100 km. Dat is dus goed voor twintig procent bijtelling. De sprint van 0 naar 100 km/u moet in 12,9 seconden zijn geklaard en de topsnelheid is 190 km/u. Voor de sterkere versie wordt een uitstoot genoemd van 119 gr/km. Die grijpt dus naast de gunstige bijtelling. Wel kan hij in 10,6 seconden van 0 naar 100 km/u ligt de top met 198 km/u wat hoger.
Dan de benzineversies. Daarvan heeft de simpelste een inhoud van 1,6-liter en een vermogen van 135 pk. De één-punt-zes kan 195 km/u en sprint in 11,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De uitstoot is 140 gram per kilometer, wat twintig procent bijtelling betekent. De sterkste motor is de 2,0-liter GDI. Die is als enige niet verbonden aan een start/stop-systeem en heeft dan ook een uitstoot van 156 gr/km. De snelste i40 kan in 9,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt 210 km/u.
De standaarduitrusting van de i40 is voor de Nederlandse markt nog niet bepaald, maar er is keuze uit flink wat comfortabele heerlijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een inparkeerhulp, een rijbaanwaarschuwsysteem, en een navigatiesysteem met een achteruitrijcamera. Ook zijn er zaken als ventilatie en verwarming op de voorstoelen en een verstelbare achterbank en een verwarmbaar stuurwiel.

Lezersreacties (94)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.