Hyundai Bayon vernieuwd: aangescherpte snuit en bips

Klaar voor verkoopboost

Hyundai Bayon vernieuwd: aangescherpte snuit en bips
Hyundai Bayon vernieuwd: aangescherpte snuit en bipsHyundai Bayon vernieuwd: aangescherpte snuit en bipsHyundai Bayon vernieuwd: aangescherpte snuit en bipsHyundai Bayon vernieuwd: aangescherpte snuit en bipsHyundai Bayon vernieuwd: aangescherpte snuit en bipsHyundai Bayon vernieuwd: aangescherpte snuit en bipsHyundai Bayon vernieuwd: aangescherpte snuit en bipsHyundai Bayon

De Hyundai Bayon is inmiddels een kleine drie jaar op de markt. Tijd dus voor een facelift. De compacte cross-over krijgt een vernieuwde snuit en wordt ook aan de achterzijde aangescherpt.

Aan cross-overs en SUV-achtigen heeft Hyundai bepaald geen gebrek. Het merk heeft in Nederland de Santa Fe, de Nexo, de Tucson en natuurlijk de populaire Kona. In 2021 voegde Hyundai een nieuwe cross-over toe aan zijn line-up, de Bayon. De Hyundai Bayon staat een stapje onder de Kona op de statusladder en heeft sinds zijn Nederlandse marktintroductie een kleine 2.800 Nederlanders blij gemaakt. De auto is nu zo'n drie jaar op de markt en dus voert Hyundai nu een facelift op de Bayon door.

De Hyundai Bayon van voor de facelift.

De gefacelifte Hyundai Bayon blijft vooral herkenbaar als Bayon. Wie de auto niet zo goed in zijn of haar geheugen heeft, kunnen we zeker niet kwalijk nemen niet direct de verschillen tussen de vernieuwde variant en het origineel te zien. Toch zijn die er zeker, met name aan de voorzijde. De gefacelifte Hyundai Bayon behoudt zijn front met over twee lagen uitgesmeerde verlichting. Net als voorheen is de led-dagrijverlichting weer verwerkt in platte modules die hoog in de Bayon-snuit zitten. Voortaan worden ze echter optisch aan elkaar geknoopt door een ledstrip. Daar heeft Hyundai uiteraard een naam aan gehangen. De ledstrip luistert namelijk naar de naam Seamless Horizon Lamp. Toe maar.

De vorm van de daadwerkelijke koplampen lager op het front verandert niet. Wel is de eronder geplaatste opening anders van vorm. Deze nieuw gevormde luchtsleuf zit voortaan verwerkt in een zwart paneel, dat nauw aansluit op de nieuwe grille. Er zit voortaan geen gekleurd stuk bumper meer tussen de koplampen, de luchtopening en de grille. Die grille zelf is een stuk platter, maar dus vooral breder geworden. Ook het onderste deel van de voorbumper is vernieuwd.

De bilpartij van de aangescherpte Hyundai Bayon.

Aan de achterzijde van de Hyundai Bayon verandert er minder. Hier nemen we voornamelijk een opgefriste achterbumper met nieuwe modules voor onder meer het achteruitrijlicht waar. De boemerangvormige en van meet af aan met elkaar verbonden achterlichten blijven behouden. Meer visueel nieuws is kleiner van aard. Zo brengt Hyundai nieuwe 16-inch wielen naar zijn cross-over en zijn er vier nieuwe kleuren voor de carrosserie beschikbaar: Lumen Grey Pearl, Meta Blue Pearl, Lucid Lime Metallic en Vibrant Blue Pearl.

De Bayon heeft standaard een 4,2 inch digitaal display achter het stuurwiel en een 10,25 inch groot multimediascherm. Optioneel is een 10,25 inch grote digitale klokkenwinkel beschikbaar. De boel valt voortaan door middel van over-the-air-updates actueel te houden. Hyundai brengt twee usb-c-poorten en een usb-a-aansluiting naar het interieur van de Bayon. Detailnieuws: het binnenste wordt voortaan met ledlampjes verlicht, dus geen gloeipitjes meer in de Bayon. Op de lijst met veiligheidssystemen komen we zaken tegen als een actieve rijbaanassistent en een noodremassistent die onder meer waarschuwt voor kruisend verkeer bij het nemen van een bocht.

Het binnenste van de vernieuwde Bayon: hier verandert weinig.

Informatie met betrekking tot de Nederlandse markt hebben we nog niet en Hyundai doet ook geen boekje open over de aandrijflijnen. Dat doet vermoeden dat de bekende 100 pk sterke mild-hybride 1.0 T-GDI met iMT-handbak gewoon terugkeert.

Hyundai Bayon in Nederland

De Hyundai Bayon werd in 2021 geïntroduceerd en wist in zijn eerste Nederlandse verkoopjaar 585 registraties achter zijn naam te noteren. In 2022 werden in Nederland 1.203 stuks op kenteken gezet. Vorig jaar schopte de Bayon het tot 991 registraties. Een hardloper is de Hyundai Bayon in ons land dan ook niet. Ter vergelijking: de Kona – die er als Hybrid én als EV is – schopte het tot 3.048 registraties. Ook de lagere hatchbackbroer van de Bayon – de i20 – deed het met 1.705 registraties vorig jaar een stuk beter.

PRIVATE LEASE Hyundai Bayon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.