Hyper-SUV: Camal Ramusa

Door het zand met Bugatti-kracht

Camal Ramusa
Camal RamusaCamal RamusaCamal RamusaCamal RamusaCamal Ramusa
Het in Turijn gevestigde Camal heeft een wel heel bijzonder project aan z'n portfolio toegevoegd. De Italianen zien namelijk graag een super-SUV met Bugatti-spieren werkelijkheid worden.

Bij het zien van de eerste digitale tekeningen van Camal's Ramusa, moesten wij direct aan de Mega Track denken. Het Italiaanse bedrijf heeft namelijk een hoogpotige supercar gepland die met aan waanzin grenzende snelheden door het stof moet kunnen denderen.

De creatievelingen noemen de Ramusa een 'hyper-SUV'. Die term is niet compleet op gebakken lucht gebaseerd. Camal heeft voor de slechts 1,3-meter hoge 'SUV' namelijk een wel legendarische aandrijflijn gepland. Achter de voorstoelen zou namelijk de 3,5-liter metende V12 met vier turbo's uit de Bugatti EB110 moeten komen te liggen.

Daar blijft het niet bij. De 4.320 mm lange en ruim twee meter brede Ramusa krijgt eveneens het volledig uit koolstofvezel opgetrokken chassis - oorspronkelijk door Aérospatiale gebouwde - mee. De Bugatti-V12 moet gekoppeld worden aan elektromotoren die de voorwielen aandrijven. Het vermogen moet uitkomen op liefst 800 pk.

Camal Studio is in 2008 opgericht en heeft ervaring met onder andere designhuis Stile Bertone, Fiat en Ferrari. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd en het bouwen van zowel digitale als tastbare modellen. Projecten als de Ramusa zien veelal overigens niet het levenslicht. Vooral bij de beschikbaarheid van de Bugatti-techniek - de EB110 is met 139 exemplaren zeer schaars en is al twintig jaar uit productie - plaatsen we zo onze kanttekeningen.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.