Humvee krijgt tweede leven
Humvee reïncarneert ver buiten de VS
In 2010 besloot General Motors bij het ten grave dragen van diverse merken dat ook Hummer zijn beste tijd had gehad. Het iconische merk, dat voortborduurde op de voor het Amerikaanse leger ontwikkelde Humvee, bracht de spartaanse terreinbeul in 1992 als burgerversie onder de naam H1 op de markt. Bob Lutz, die ten tijde van de ondergang van Hummer nog in de top van GM zat, maakt nu ironisch genoeg een kleinschalige terugkeer van de Humvee mogelijk.
AM General, het bedrijf dat in 1982 Humvee's begon te bouwen voor het Amerikaanse leger, biedt de auto nog steeds aan als 'bouwpakket'. Een groep Humvee-fans richtte Humvee Export op en heeft het voor elkaar gekregen om VLF Automotive, waar Bob Lutz en Henrik Fisker de scepter zwaaien, te overtuigen om de auto's in elkaar te zetten. Met de hulp van Chinese investeerders moet het geheel van de grond komen. Men richt zich op een productie van 100 exemplaren dit jaar. Ze zullen alleen met de huidige regelgeving de Amerikaanse wegen niet mogen betreden, maar in China, het Midden-Oosten en Afrika hoopt Humvee Export dat wel voor elkaar te krijgen.
Wat zo'n Humvee moet kosten, is nog niet bekend. Je kunt qua motorisering in ieder geval kiezen uit een 6,5-liter V8 dieselmotor die met een vermogen van 192 pk, 208 pk of 253 pk leverbaar is. Voor de echte overdaad is er nog de 6,2-liter V8 LS3 die ook in de Chevrolet Corvette te vinden is. Die is goed voor een vermogen van 436 pk en een koppel van 575 Nm.
Lees ook

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking

Seat Leon Cupra 280 - Op de Rollenbank

GP Spanje: tijden, standen, circuitinfo, weer

Kun je in de stalling onderhoud laten doen aan je camper?
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.