Honda: 'zeven EV's in 2030, voorlopig geen Honda E-opvolger'
In 2040 wil Honda enkel nog EV's en brandstofcel auto's verkopen'
Honda presenteerde vorige week op de CES twee nieuwe elektrische auto's als onderdeel van de 0-serie. Maar daar blijft het niet bij: in 2030 wil het merk met maar liefst zeven EV's op de prijslijst hebben staan.
Vorige week liet Honda twee prototypes zien van de eerste modellen van de 0-serie. Een fututistische sedan en een grote SUV. Later dit jaar zien we vermoedelijk de productiemodellen en in 2026 komen ze daadwerkelijk op de weg. Maar daar stopt het niet. Er volgen er nog vijf (!) voor 2030 als onderdeel van de nieuwe 0-serie. Drie kleinere SUV’s en nog een versie van de grote SUV met een derde zitrij. Als laatste volgt dan in 2030 een kleinere sedan, die het ongetwijfeld moet opnemen tegen de Tesla Model 3. En daarmee stopt het niet. In 2040 wil Honda alleen nog maar EV’s en auto’s met een brandstofcel, dus waterstof, verkopen. Daarmee is ook voor het Japanse merk de einde van de benzineauto in beeld.
De vijf modellen die we nog gaan zien staan op hetzelfde platform als de twee gepresenteerde auto's en zullen ook gebruikmaken van het nieuwe Asimo OS van Honda. Vernoemd naar de robot die het in 2000 aan de wereld liet zien. Het systeem wordt continu over-the-air geüpdatet en integreert de dagelijkse functies met de ADAS-systemen en AI-techniek die het beide auto’s mogelijk maakt om leven 3 autonoom te rijden. Dit betekent concreet dat de chauffeur zijn ogen van de weg kan halen. Zodat je remote kunt vergaderen of een film kunt kijken. Het yoke-stuur blijft zoals gezegd ook bij de finale versie, al is het de vraag of dat voor de kleinere auto's ook geldt.
Geen Honda e-opvolger
Gezien de manier waarop Honda zelf spreekt over een nieuwe start, zou je bijna vergeten dat Honda al twee elektrische auto’s heeft gelanceerd. De e:Ny1 op basis van H-RV en de kleine Honda E, die inmiddels uit productie is. De auto kreeg lof vanwege zijn design, maar kon verder geen potten breken, vooral vanwege de zeer beperkte actieradius en de hoge aanschafprijs. Maar inmiddels stijgt de vraag naar compacte en vooral betaalbare elektrische auto’s. Toch komt er voorlopig geen opvolger omdat het 0-serie platform niet geschikt is voor compacte auto’s. Honda ziet in dat het kleine segment weer aan populariteit wint, maar dat het eerst een nieuw platform moet ontwikkelen voordat het zich weer in dat segment kan mengen.
Voorlopig krijgt de 'e' geen opvolger.
PRIVATE LEASE Honda
