Honda komt in 2026 met vlaggenschip van nieuwe EV-reeks
De eerste 0
Honda bereidt zich voor op een meer elektrische toekomst en geeft in 2026 het startschot voor een nieuwe reeks elektrische auto's. Het begint met het vlaggenschip van deze 0-reeks.
Op elektrisch gebied breekt Honda nog niet echt potten momenteel, maar daar moet verandering in gaan komen met de komst van een reeks dedicated EV's. Eerder dit jaar blikte Honda daar al op vooruit met enkele studiemodellen. De Saloon, een opvallende, wigvormige auto, krijgt als eerste een productievervolg. In 2026 is het zover, voor wat Honda het vlaggenschip van deze 0 Series noemt. Volgens Honda lijkt de productieversie behoorlijk op het studiemodel.
Het platform van de 0-reeks biedt uiteraard plaats aan veel meer verschillende modellen, van klein tot groot. In totaal moeten er zeven modellen op verschijnen, zo maakt Honda nu bekend. Vooral SUV's, maar helemaal aan het einde zit er ook nog een compacte sedan in het vat. Men trapt af in de Verenigde Staten, uiteindelijk moeten deze zeven EV's per 2030 allemaal wereldwijd beschikbaar zijn. We mogen behoorlijk naar persoonlijke wensen aanpasbaar infotainment verwachten, dat met over-the-air-updates lang actueel gehouden kan worden. Honda ontwikkelt ook een geheel nieuwe softwarearchitectuur voor deze EV's. Kunstmatige intelligentie is ook van de partij, volgens Honda onder meer ook om het energieverbruik zo gunstig mogelijk te maken.
Over energie gesproken, Honda heeft als doel om elke EV in de 0-serie een elektrisch rijbereik van tenminste 480 km te geven volgens de EPA-meetmethode. Dat is ruim boven de 500 km volgens WLTP. Daarvoor gebruiken de Japanners accu's van LG, die in de Verenigde Staten worden geproduceerd. Het gaat om lithium-ionaccu's, waarover Honda eerder al beloofde dat die van 15 procent tot 80 procent zijn vol te laden in tien tot vijftien minuten.
EV's bieden beste oplossing
Honda is in het verleden nogal eens kritisch geweest op de inzet op volledig elektrische auto's en is op dit gebied ook zeker geen voorloper. Toch benadrukken de Japanners nu dat EV's wel 'de beste oplossing' bieden. "In sommige regio's is er steeds meer aandacht voor het afkoelen van de EV-markt. Zonder teveel verwikkeld te raken in de veranderende situatie moet Honda vooruitkijken naar de periode waarin de EV breed gedragen wordt, dat begint in de tweede helft van de jaren 20. Daarvoor moet er een sterk EV-merk neergezet worden, met oog op de middellange en lange termijn."
Volgens Honda worden EV's met ingang van het nieuwe decennium écht grootschalig omarmd en per 2030 wil het dan ook dat 40 procent van de wereldwijde verkoop uit EV's en brandstofcelauto's bestaat. Dat laatste past helemaal bij Honda: het houdt ondanks het onderstrepen van de EV een breed vizier en blijft onder meer ook naar synthetische brandstoffen kijken.