Holden Gen-F is snelste Australische auto ooit

Holden HSV Gen-F GTS
Holden HSV Gen-F GTSHolden HSV Gen-F GTSHolden HSV Gen-F GTSHolden HSV Gen-F Maloo ClubsportHolden HSV Gen-F Maloo ClubsportHolden HSV Gen-F ClubsportHolden HSV Gen-F ClubsportHolden HSV Gen-F Clubsport

Na de onthulling van de nieuwe Holden Commodore was het natuurlijk een kwestie van tijd voor die gekke jongens van HSV met hun gepeperde versies op de proppen zouden komen. En nu is het dan zover, de tot Gen-F gedoopte reeks ziet het levenslicht.

Onderaan de ladder vinden we de meer praktische versies, de Clubsport Sedan en Sportwagon en Maloo Pick-up. Deze krijgen een 6,2-liter V8 met 431 pk onder de kap. Daarboven hebben we de Clubsport R8, Tourer R8 en Maloo R8, die allemaal 442 pk tot hun beschikking hebben.

De topversie, de GTS, is de snelste Australische productieauto ooit, aldus Holden. Deze auto heeft de 6,2-liter V8 met supercharger uit de Corvette ZR-1 onder de kap, geknepen tot 'slechts' 585 pk. Het maximumkoppel is 740 Nm. Schakelen gaat altijd met zes verzetten, maar er is keuze uit een handbak en een automaat voor alle motoriseringen.

Deze achterwielaangedreven Holdens zouden wel eens de laatste der mohikanen kunnen zijn. Holden heeft namelijk aangekondigd dat de opvolger van de Commodore voorwielaandrijving krijgt en dan is 585 pk een minder goed idee....

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.