Hoe krasse kar Volvo XC60 nog altijd weet te verleiden

En duizenden euro’s ‘goedkoper’ is geworden

Volvo XC60 occasion

Afgelopen jaar verliet een recordaantal kopers de dealer met een gloednieuwe Volvo XC60: 3.718 exemplaren. Volvo gaat nog even door en geeft het populaire model voor de tweede keer een facelift. Wat maakt deze auto na bijna acht jaar nog zo aantrekkelijk?

In 2017 trok Volvo het doek van de tweede generatie XC60. Het is de opvolger van het eerste model uit 2008, dat ondanks een uitgebreide opfrisbeurt in 2013 na negen jaar wel aan vervanging toe was. Voor het design van de nieuwe XC60 keken de ontwerpers veel af bij zijn voorganger, zie bijvoorbeeld de hoge achterlichten of de vorm van de raampartij aan de zijkant. Verder zijn er veel gelijkenissen met de XC90, die al sinds 2015 in de showroom staat. In het huidige ontwerp zijn dat onder andere de opvallende koplampen, die door Volvo ‘Thor’s Hammer' worden genoemd. Onderhuids moet je denken aan het modulaire SPA-platform en de verschillende aandrijflijnen.

Belangrijkste veranderingen

In de loop van de tijd zijn er verschillende wijzigingen geweest in het motorengamma van de XC60,  dat zijn er te veel om hier op te noemen. Het begon ooit met een aantal benzine- en dieselmotoren, maar er werd ook meteen een dikke plug-in hybride geïntroduceerd. Met dit vlaggenschip, de zogeheten T8, kon je als bestuurder beschikken over een gecombineerd vermogen van 407 pk en 640 Nm koppel. Later kwamen er nog een aantal mild-hybrid-versies op de markt. In 2020 was het voor Nederland klaar met de diesels van Volvo. Begin 2022 werden er nog meer motoren uit de Nederlandse prijslijsten geschrapt, sindsdien kun je een XC60 alleen nog als plug-in hybride bestellen.

Wereldwijd is XC60 populairste Volvo

Na de introductie werd de huidige XC60 al snel een succes, en nog steeds verkoopt het bijna acht jaar oude model goed. Dat is niet alleen te zien aan de Nederlandse verkoopcijfers, want ook wereldwijd is de SUV de laatste jaren het populairste model van Volvo. In 2021 kreeg de auto een eerste facelift, daarbij werden een aantal subtiele wijzigingen doorgevoerd. Denk aan een nieuw infotainmentsysteem met Android-software, verbeterde veiligheidssystemen en aanpassingen aan grille en voorbumper. Verder kwamen er nieuwe lakkleuren, lichtmetalen velgen en afwerkingen in het interieur. Voor de nieuwste facelift sleutelde Volvo wederom aan de grille, het infotainmentsysteem en de eerder genoemde opties. Daarnaast waren er aanpassingen aan de achterlichten, de geluidsisolatie en in het interieur.

Volvo XC60

Volvo XC60 als occasion

Met de facelifts en de aangepaste motorisering is de Volvo op detailniveau wel veranderd, maar in de feite is het nog altijd dezelfde auto als bij de introductie in 2017. De gemiddelde persoon ziet daardoor waarschijnlijk weinig verschil tussen een gloednieuwe XC60 en een vroeg exemplaar van bijvoorbeeld zeven jaar geleden. Voor iemand die in de markt is voor een XC60 kan het dus lonen om te kijken naar de tweedehandsmarkt. Op de occasionpagina van AutoWeek is er wat dat betreft aanbod in overvloed, de prijzen beginnen op moment van schrijven vanaf ongeveer €26.000. Maar voor dat geld koop je over het algemeen alleen een vroege diesel of een benzinevariant met een wat hogere kilometerstand. Als je een paar duizend euro meer meeneemt, komen er al wat meer opties binnen bereik. Wie op zoek gaat naar een gebruikte XC60 kan bijvoorbeeld gebruikmaken van onze koopwijzer.

Nieuwe vanafprijzen

Tot slot nog een opmerkelijke ontwikkeling; de XC60 werd ‘goedkoper’. Het gefacelifte model staat straks in de prijslijsten vanaf €61.995, voor dat geld krijg je een plug-in hybride T6 met 350 pk mee naar huis. De allereerste instapper van de tweede generatie XC60 was met een vanafprijs van €58.995 iets goedkoper, maar dat is eigenlijk geen eerlijke vergelijking. Deze uitvoering had een voorwielaangedreven T5 met ‘maar’ 254 pk. Ten tijde van de introductie had de goedkoopste T6 320 pk en moest deze bij de dealer €69.915 opleveren. Het recentste instapmodel moest overigens €69.895 opleveren, al was er ook tijdelijk een uitvoering vanaf €60.195. Als je de reguliere prijzen naast elkaar legt, kun je in ieder geval concluderen dat je er als koper van een nieuwe XC60 financieel op vooruit gaat. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de vernieuwde features en de plug-in hybride aandrijflijn die tegenwoordig gewoon standaard is.

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (37)

    Reageren

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.