AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hoe de Multipla een Zotye werd
37
Het Chinese Zotye heeft de Fiat Mulipla in productie genomen. Hij gaat voortaan door het leven als Mutiplan.
Fiat heeft de ontwerpen voor de Multipla verkocht aan het Chinese Zotye. Die hebben de slimme MPV vrijwel ongewijzigd opnieuw in productie genomen in hun fabriek in Changsha. Veel onderdelen worden aangeleverd vanuit Italië, want de Multipla wordt nog steeds gebouwd, al is hij in Nederland niet meer te koop. De zeszitter wordt in China geleverd met de 1,6-liter die ook in de Europese Multipla dienstdoet. Aanvankelijk was de bedoeling dat het Chinese product met een 1,6- of een 2,0-liter motor van Mitsubishi zou worden uitgerust.
Zotye vrijt wel vaker met de Italianen, want ook de Fiat Palio gaat in China in productie als Zotye Party en ook de ouwe trouwe Lancia Lybra gaat daar een tweede carrière tegemoet. In China is het merk geen geweldig grote speler, maar in Egypte en Zuid-Amerika timmert Zotye dapper aan de weg.
Lees ook
Mijn eerste auto
Jan-Kees zijn eerste auto was een Ford Escort XR3, het antwoord op de Golf GTI
Duurtest
De Renault 5 E-Tech Electric is als Urban Range 120 pk al leuk genoeg
Nieuws
De goedkoopste Hyundai i10 is minder ‘basic’ dan Hyundai denkt – Back to Basics
Praktijkervaring
Praktijkervaring Jeep Avenger: Auto van het Jaar-waardig?
Op Zoek Naar