Hoe 14% bijtelling het aantal verkochte Peugeots 308 verdubbelde en 'm nummer één maakte
Speelbal van fiscus
Het lijkt een eeuwigheid geleden dat de Peugeot 308 werd verkozen tot Auto van het Jaar. Toch valt dat mee: precies tien jaar, met nota bene 307 punten, ruim voor de BMW i3 en Tesla Model S. In ons land werd hij vooral bekend als speelbal van de fiscus. Hoe zat dat ook alweer met die bijtelling?
Vorig decennium was er een heus kat-en-muisspel gaande tussen de auto-importeurs en de fiscus. Het was de tijd waarin menig Franse Peugeot-employé de tong brak over dat curieuze begrip bijtelling, dat in Nederland allesbepalend was voor het verschil tussen winst en verlies. Een grammetje meer of minder uitstoot betekende het verschil tussen lange levertijden voor de populairste jongens van de klas en een rol als winkeldochter op verdrietige parkeervelden vol onverkoopbaar materiaal. Bij Peugeot was de nieuwe 308 nog amper in de openbaarheid verschenen, of de veertien-procent-beloften rolden al over de verkooptafel. En zodra Den Haag aan de subsidiekraan draaide en nog minder uitstoot toestond, pareerde de importeur (en vele collega’s) dat door bij de fabriek nog scherpere specificaties voor die ene dieselmotor te verlangen.
De 308 SW illustreert dat prachtig: als 1.6 BlueHDi viste hij met zijn uitstoot van 85 g/km achter het net dat de fiscus op 1 januari 2015 voor de toekenning 14 procent had opgetrokken naar 83 g/km. Maar geen nood: al in maart van dat jaar kon Peugeot Nederland trots melden dat het was gelukt om diezelfde 308 SW voortaan welgeteld 82 g/km te laten uitstoten. De hatchback voldeed toen nog aan die norm, en dat heeft ertoe geleid dat de 308 dat jaar dik 29.000 maal de showroom verliet; met 6,4 procent marktaandeel zou Peugeots middenklasser met een enorme marge de verkooptopper van 2015 worden. Die storm was het jaar daarvoor al komen opzetten (14.400 auto’s en 3,7 procent), terwijl in 2016 juist alles radicaal anders was: een schamele 5.000 auto’s en maar 1,3 procent! Bizarre verschillen, die het failliet van het fenomeen bijtelling toen al pijnlijk illustreerden.
Los van deze perikelen: de 308 was met zijn 300 Nm sterke dieselmotor een heerlijkheid, en echt niet alleen vanwege zijn praktijkverbruik van 1 op 21 en, bij een tankinhoud van 53 liter, een actieradius van 1.100 kilometer. Cijfers waarvan de nieuwe e-308 alleen maar kan dromen, hoewel je vraagtekens mag zetten bij de relevantie ervan. Maar gunstig bijtellen, dat is op deze elektrische nakomeling sowieso nog van toepassing.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.830 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.585 mm / 1.804 mm / 1.471 mm |
Wielbasis | 2.730 mm |
Massa leeg | 1.275 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 680 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 194 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s |
Brandstofverbruik | 3,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 85 g/km |