Hispano Suiza presenteert Manguari HS1
Bizar apparaat naar Genève
Hispano Suiza heeft zojuist het digitale doek getrokken van een 2,2 miljoen euro kostende extremist die tijdens de Autosalon van Genève zijn publieksdebuut beleeft.
Vorig jaar doken geruchten op over de geplande terugkeer van het in 1904 opgerichte en in 1968 in Safran Aircraft Engines opgegane Hispano Suiza. Het bedrijf zou dit jaar in Genève een elektrische supercar presenteren. Dat is niet helemaal gelukt. Deze in elk opzicht buitenissige Hispano Suiza Manguari HS1 GTC is namelijk wel een supercar met een lastige naam, maar níet elektrisch.
Hispano Suiza zegt als doel te hebben om de meest exclusieve en comfortabele luxueuze sportauto's te bouwen. De Manguari HS1 GTC, waar momenteel nog de laatste hand aan wordt gelegd, is in ieder geval opulent aangekleed. De auto heeft een 5,2-liter twinturbo-V10 met elektrische compressors die, schrik niet, 1.085 pk opwekt. De 5.2 V10 kennen we in de basis van Lamborghini en Audi en ook de sequentiële zevenbak die het vermogen naar de achterwielen stuurt, lijkt van die fabrikanten afkomstig. Of ook de complete auto onderhuids een Huracán of een R8 is, is tot op heden niet duidelijk, al lijkt het er toch zeker op. Goed, met die bijna 1.100 pk moet de Hispano in 2,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h sprinten. De snelheid is begrensd op 380 km/h... De koets van de auto is overigens uit koolstofvezel opgetrokken.
Al dat 'moois' - smaken kunnen immers verschillen - moet volgens Hisapno Suiza 2,2 miljoen euro gaan kosten. Later dit jaar moeten de eerste exemplaren geleverd worden. Wat Maguiri betekent? Ooievaar, in het Zuid-Afrikaans. De ooievaar is de mascotte van Hispano Suiza.
Hispano Suiza werd in 1904 in Barcelona uit de grond gestampt. Het bedrijf hield zich overigens niet alleen bezig met autotechniek, maar produceerde ook vliegtuigmotoren. Na de Tweede Wereldoorlog werd Hispano vooral een bedrijf dat zich bezighield met de ontwikkeling van lucht- en ruimtevaarttechniek. Dat is allemaal erg lang geleden, maar nu keert Hispano Suiza dus terug als autofabrikant. Er is al eerder getracht om het bedrijf terug te brengen. Zo werden in 2001 en in 2002 onder andere de prototypen K8 en HS21-GTS getoond.