Hispano Suiza toont stukje Carmen

Twee bedrijven liggen met elkaar in de clinch

Hispano Suiza Carmen

Hispano Suiza heeft het eerste beeldmateriaal vrijgegeven van de Carmen, een elektrische extremist met klassieke lijnen die tijdens de Autosalon van Genève aan het publiek wordt getoond.

De naam Hispano Suiza zorgt tijdens de Autosalon van Genève en tijdens de aanloop naar die autobeurs voor de nodige verwarring. In oktober vorig jaar schreven we over de terugkeer van het in 1904 opgerichte en in 1968 in Safran Aircraft Engines opgegane Hispano Suiza, een van origine Spaanse fabrikant. Het merk kondigde aan tijdens de Autosalon van Genève, de editie van dit jaar, een elektrische supercar te presenteren. Wat schetste onze verbazing? Ruim een week geleden kwam Hispano Suiza op de proppen met een ogenschijnlijk vertimmerde R8/Huracán met een 5,2-liter twinturbo-V10 achter de voorstoelen. Welnu, er zijn twee bedrijven die claimen het herboren Hispano Suiza te zijn.

Het herboren Hispano Suiza waar we vorig jaar over schreven, het bedrijf dat met een extreme EV op de proppen komt, heet officieel Hispano Suiza Cars. Het bedrijf dat vorige week zijn twinturbo-V8-gevaarte presenteerde, heeft andere eigenaren en gaat officieel als Hispano Suiza Automobile Manufaktur AG door het leven. Tijdens de Autosalon van Genève zitten we met Hispano Suiza Cars om de tafel om uit te zoeken wat hier precies gaande is. In de rest van dit artikel richten we ons op de Carmen, de vorig jaar door Hispano Suiza Cars beloofde elektrische supercar, waarvan we nu een eerste afbeelding én de eerste gegevens binnenkrijgen.

Carmen

De Carmen belooft een met klassieke lijnen doorspekte EV te worden, waarvan het ontwerp is geïnspireerd op dat van de  Hispano Suiza H6C Dubonnet Xenia uit 1938 (foto 2 tot en met 4). De Carmen krijgt net als die klassieker een druppelvorm, ronde koplampen en omhoog openslaande portieren. De cW-waarde van de auto moet op 0,33 liggen. Let wel, dat is minder dan de cW-waarde van bijvoorbeeld een Porsche 918 Spider (0,34). Hispano Suiza Cars belooft een met leer, alcantara en hout afgewerkt interieur, klassieke klokjes, aluminium details en een sfeer die art deco ademt. Modern DNA wordt geïnjecteerd in de vorm van ledverlichting, een inductielader voor je smartphone en een modern infotainmentsysteem (10,1 inch groot) dat zaken als Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt.

Dan de aandrijflijn. Die bestaat uit twee elektromotoren die elk een achterwiel aandrijven. Het gecombineerd vermogen moet, schrik niet, op 1.019 pk liggen, goed voor een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h in minder dan drie tellen. De topsnelheid ligt op 250 km/h. In de bodem ligt een 80 kWh groot accupakket, al komt er ook een variant met een 105 kWh grote unit. De actieradius van die laatste versie zou op meer dan 400 kilometer liggen. Ondanks de aanwezigheid van het accupakket moet de Carmen nog geen 1.700 kilo wegen. Dat relatief lage gewicht is mede mogelijk dankzij de uit koolstofvezel opgetrokken basis van de auto. Hispano Suiza Cars gaat slechts 19 exemplaren bouwen die stuk voor stuk niet minder dan voor 1,5 miljoen euro van eigenaar wisselen. De eerste Carmens moeten medio 2020 geleverd worden.

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.