AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hispano Suiza is terug
58
Hispano Suiza is een illuster merk uit het verleden dat in 1945 ophield te bestaan. Volgende week viert het merk zijn terugkeer in Genève.
Alweer wordt er een merk uit het verleden teruggehaald. Op de Autosalon van Genève wordt deze concept car getoond van een nieuwe sportauto van het Spaans-Zwitserse merk. Er wordt gesproken over een supercharged V10 met een vermogen van 750 pk. Hispano Suiza belooft dat de productie van deze auto al in de zomer start. De eerste exemplaren worden in de herfst afgeleverd. Als prijs wordt 700.000 euro genoemd.
Bij wie de V10 vandaan komt, is nog niet bekend gemaakt. De cilinderinhoud is echter 5,2-liter en dat betekent dus dat het de tiencilinder is van Audi en Lamborghini – aangevuld met een compressor natuurlijk. Aanvankelijk heeft de Hispano Suiza vierwielaandrijving, maar later dit jaar belooft het merk ook met een achterwielaandreven variant te komen. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 3,4 seconden en de topsnelheid is 330 km/u. Klinkt ambitieus allemaal – we zijn benieuwd.
Overigens is het niet de eerste keer dat wordt geprobeerd Hispano Suiza nieuw leven in te blazen. In 2000 bracht het Spaanse ingenieursbedrijf Mazel de HS21 concept car mee naar de Autosalon van Genève; in 2004 stond de auto opnieuw op deze beurs, weliswaar in een andere kleur. Daarna is nooit meer iets vernomen van het HS21-project.