Het nieuwste oudste model van Nederland: Toyota Proace Max heeft prijs

Goede garantievoorwaarden

Toyota Proace Max

Toyota maakt de prijzen bekend van een model dat stiekem alleen echt nieuw is voor Toyota zelf. De op de Fiat Ducato gebaseerde Proace Max is er op diesel en als EV, maar die laatste is wel meteen vrij indrukwekkend. Dat geldt ook voor de garantievoorwaarden.

De Toyota Proace Max werd al in november 2023 aangekondigd, dus het mocht even duren. De Proace Max maakt het bestelautogamma van Toyota compleet en is net als alle andere ‘busjes’ van het merk eigenlijk helemaal niet van het merk, maar geleend van Stellantis. Eerder leverde dat al de kleine Proace City (Berlingo/Partner) en middelgrote Proace (Expert) op, nu wordt toch ook maar de Fiat Ducato als basis gebruikt voor de Proace Max. We kennen dit model in Europa tevens als Peugeot Boxer, Citroën Jumper en (sinds 2021) Opel Movano, terwijl er elders op de wereld nog weer andere varianten te koop zijn.

De Toyota Proace Max onderscheidt zich in feite alleen met zijn logo’s en wat minimale design-aanpassingen van zijn Europese broertjes. Reken dus zeker niet op unieke eigenschappen, maar wél op de tamelijk indrukwekkende elektrische aandrijflijn die ook elders leverbaar is. Met een accu van 110 kWh houdt de enorme bus zich op papier 420 kilometer vol, terwijl het vermogen van 270 pk er ook mag zijn.

Toch liever diesel? Dan krijg je onherroepelijk met bpm te maken, maar is er keuze uit 120, 140 of 180 pk. De diesel is er vanaf €45.358 (incl. bpm, ex. btw, de EV vanaf €55.300. Daarmee ligt de vanafprijs nipt boven die van de elektrische Ducato (€54.500), maar het verschil is niet groot en er is ongetwijfeld ook verschil in uitrusting en voorwaarden. Het aantal versies is zoals te doen gebruikelijk in bedrijfswagenland enorm: behalve de genoemde motoren en vier uitrustingsniveaus biedt Toyota twee wielbasisopties, drie lengtes en drie hoogtes aan, voor een totaal van zes verschillende formaten.

De garantievoorwaarden van Toyota zijn ten opzichte van zijn soortgenoten overigens wel degelijk onderscheidend. Het merk biedt maar liefst 10 jaar op de hele auto, zij het wel met een beperking van 200.000 km. Ook de werking van het accupakket van de Electric wordt uitzonderlijk lang gegarandeerd: 10 jaar of 300.000 kilometer, tegen 8 jaar of 160.000 kilometer voor een nagenoeg identieke E-Ducato.

Oudste van Nederland

Hoewel de Ducato zoals gezegd ook als Peugeot en Citroën wordt gevoerd, is het ontwerp toch echt afkomstig uit Italië. In het interieur zijn nog allerlei elementen uit lang vervlogen FCA-tijden te vinden. Dat is niet gek, want met geboortejaar 2006 is deze bus bij ons weten de oudste nieuwe ‘auto’ die je in Nederland kunt kopen. Binnenkort hopen we tijd te vinden voor een lijstje met andere ‘oude’ modellen, dus houd je vast!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.