Hennessey vergiftigt Viper
De SRT Viper is met zijn gigantische V10 bepaald geen slapjanus te noemen. Voor wie nog meer kracht wil biedt het Texaanse Hennessey uitkomst. Zij pompen extra vergif in je spugende Viper.
De opvolger van de legendarische Dodge Viper is al een krachtpatser eersteklas. Van downsizen heeft de Amerikaanse beul nog nooit gehoord. In zijn lange neus ligt een 8,4-liter tiencilinder, en daarmee is hij zowaar iets gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. De V10 produceert 640 pk en levert een achterbandverschroeiend koppel van 813 Nm. Daarmee knalt de adder in 3,8 seconden naar de 100 km/h en sprint hij vrolijk door de magische 300 km/h grens heen.
Desondanks vindt het Texaanse Hennessey dat de SRT Viper, waarvan het nog niet zeker is of hij naar Europa komt, wel een krachtkuur kan gebruiken. De tuner from the south heeft twee speciale uitvoeringen op de tekentafel liggen.
De eerste is de bizar sterke Venom 1000 Twin Turbo. Wat te denken van 1.136 pk en een koppel van 1.480 Nm? In iets meer dan 2,5 seconden katapulteert het gevaarte naar de 100 km/h. Over de topsnelheid wordt geen woord gerept. Geef ze eens ongelijk, wie dat durft moet een goede levensverzekering hebben afgesloten. Hennessey vermeldt er overigens wel bij dat het de acceleratietest is gedaan met een speciale set dragracebanden. Garantie? Ook dat hoort erbij, Hennessey garandeert één jaar lang probleemloos gebulder.
Voor wie het allemaal wel een tandje minder kan, heeft Hennessey de 700R in de aanbieding. Deze ontbeert de twee turbo's die de Venom 1000 wel meekrijgt, maar is hierdoor waarschijnlijk beter onder bedwang te houden. De 100 km/h wordt in iets meer dan 3 seconden behaald. Blijkbaar is de 700R wel tot het einde van zijn vermogen doorgetrapt, Hennessey meldt dat de turboloze Viper doorsprint naar de 348 km/h. De 700R blijft minimaal drie jaar heel, aldus Hennessey. Wat twee turbo's minder al niet met je garantieperiode kan doen.
Hennessey plakt koolstofvezel spoilerwerk op beide Vipers om voor de nodige aerodynamica te zorgen. De 1000 Twin Turbo is te herkennen aan de koolstofvezel 'canards' in de voorbumper en de grote 'taartschep' achterop. Voorlopig moeten we het even met deze twee renders doen.