Hennessey gaat voor krankzinnig snelheidsrecord met Venom F5

483 km/h

Hennesey Venom F5 Revolution Coupe

De Hennessey Venom F5 moet op papier een snelheid van 500 km/h kunnen halen. Op papier, de praktijk is natuurlijk weerbarstiger. Toch wil Hennessey een poging doen, waarmee het een record in handen kan krijgen.

De Hennessey Venom F5 is zonder meer een ontzettend indrukwekkende creatie. Onder meer dankzij zijn 6,6-liter biturbo V8, die tot maar liefst 1.841 pk vermogen kan opwekken, zou de Venom F5 een topsnelheid van tenminste zo'n 500 km/h moeten kunnen halen. Dat claimde Hennessey in elk geval bij de presentatie van de Venom F5 in 2020. In de praktijk is het echter nog niet zover gekomen, maar Hennessey wil dit jaar een poging gaan wagen om er op zijn minst bij in de buurt te komen.

Het doel is om minstens 300 mp/h te halen, ofwel 483 km/h. Mocht dat lukken, dan sleept Hennessey het snelheidsrecord voor productieauto's in de wacht. Dat is nu in handen van Koenigsegg doordat een onaangepaste productieversie van de Agera RS in 2017 een geverifieerde topsnelheid van 447,19 km/h haalde. Hennessey zou dat record dus ruimschoots uit de boeken rijden als het inderdaad zijn doel van 300 mp/h bereikt én dat ook geverifieerd en met een 'standaard'-versie van de Venom F5 doet. John Hennessey zegt dat 300 mp/h (483 km/h) weliswaar het doel is op twee runs (heen en terug, een voorwaarde voor een officieel record), maar hoopt dat er zelfs 500 km/h op minstens één van die twee runs gehaald wordt. Volgens nieuwe simulaties zou de Venom F5 zelfs 528 km/h moeten kunnen halen, maar Hennessey zegt eerlijk dat dat niet realistisch is. Het Amerikaanse bedrijf is nog op zoek naar een locatie voor de recordpoging; racecoureur David Donohue zal er in elk geval voor achter het stuur kruipen.

Mocht het Hennessey lukken, dan betekent dat nog niet dat de Venom F5 ook echt in absolute zin de allersnelste productieauto ter wereld is. Het gaat hier puur om de geverifieerde gemiddelde topsnelheid over twee runs, met een versie die niet afwijkt van wat iedereen met genoeg geld zelf kan (of beter gezegd, kon) kopen. Er zijn al hogere snelheden gehaald met personenauto's, maar die records hebben om verschillende redenen niet evenveel waarde. Zo haalde een Bugatti Chiron Super Sport 300+ in 2019 een snelheid van ruim 490 km/h, maar dat was een aangepaste pre-productieversie die was ontdaan van zijn elektronische begrenzing. Ook de SSC Tuatara ging al harder dan Hennesseys doel, namelijk 475 km/h, maar ook dat record is zogezegd 'minder geldig', onder meer omdat dat slechts in één richting was en geen gemiddelde topsnelheid heen en terug.

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.