GWM Wey Latte als Wey 03 naar Europa, nu eens géén EV!
PHEV met indrukwekkend elektrisch bereik
Het heeft even geduurd, maar bij het Chinese Great Wall Motors (GWM) lijken ze eindelijk te hebben besloten welk Wey-model er als eerste naar Europa komt. Dat is de Wey 03, die we eerder kenden als Latte en – heel kort – als Coffee 02. Jawel.
Great Walls luxemerk Wey had in 2019 al een stand op de IAA in – toen nog – Frankfurt, dus het merk is al even bezig met zijn Europese plannen. Bij zo’n grote stap ga je echter niet over één nacht ijs, maar in de tussenliggende periode is het wel heel stil geweest rond Wey. We stellen ons zo voor dat het merk pas tot concrete besluiten kwam toen de koffie in de vergaderzaal daar in China eindelijk op was. De Wey 03 heet aldaar namelijk de ‘Wey Latte’ en kregen we in 2021, toen in München, als Wey Coffee 02 voorgeschoteld. Inmiddels is dat koffie-goedje kennelijk helemaal losgelaten en heet de auto voor de Europese markt officieel ‘Wey 03’. Of ‘GWM Wey 03’, met de naam van moederbedrijf Great Wall Motors erbij, al wordt Wey wel degelijk gepresenteerd als een merk en heeft het ook zijn eigen logo.
Wey is zelfs een premiummerk, althans, dat zegt het zelf. Om te zien is de Wey 03 een nette, maar vrij inwisselbare SUV. Hij is krap 4,70 meter lang, 1,73 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,75 meter. Dat maakt hem vergelijkbaar met auto’s als de BMW X3 en Mercedes GLC. Verfrissend is dat de Wey 03 nu eens geen EV, maar een plug-in hybride is. In de neus zit een 2,0-liter viercilinder turbo-benzinemotor van 204 pk, die samenwerkt met negentraps automaat. In de voorwielaangedreven uitvoering komt het systeemvermogen samen met de elektromotor op 367 pk, maar de ook beschikbare AWD-versie doet er nog een flinke schep bovenop. Deze uitvoering levert maar liefst 442 pk, bij een gezond koppel van 685 Nm. Als gevolg sprint de auto in 5,3 tellen van 0 naar 100 en jaagt hij desgewenst door tot 230 km/h.
Indrukwekkend is ook het elektrische rijbereik. Het accupakket van 34 kWh is voor een plug-in erg fors en resulteert volgens Wey in een actieradius van 136 kilometer. De theoretische CO2-uitstoot komt volgens Way naar WLTP-maatstaven op slechts 15 gram per kilometer. Dat maakt hem bpm-technisch ongetwijfeld erg aantrekkelijk, althans voorlopig.
Wey mikt op een Europese vanafprijs van ergens tussen de 45.000 en 50.000 euro voor de Wey 03, maar dat zegt nog niet alles over een eventuele Nederlandse prijs. Sowieso is over de komst van Wey naar Nederland nog niets bekend. Great Wall is met Wey en Ora al wel voorzichtig bezig in Europa, maar doet dat vooralsnog niet hier.