AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Groene Fiats krijgen Pur-O2-label
19
Ook Fiat komt met een groen label. Een 500, Bravo's en een Croma die zijn voorzien van technieken die de uitstoot drukken, krijgen het Pur-O2-label.
Fiat presenteert op de Autosalon van Parijs het Pur-O2-label. Het programma begint met een groener gemaakte 500, Bravo en Croma. Ze hebben een start stop-systeem, banden met een lage rolweerstand, vloeistoffen met minder viscositeit, aerodynamische carrosseriedelen en versnellingsbakken met langere overbrengingen.
In Parijs staat de 500 Pur-O2; die heeft de 1,2-liter motor met een Dualogic versnellingsbak. Alleen al door het start-stop-systeem claimt Fiat een tien procent lager verbruik tijdens stadskilometers. Als de schone 500 op de markt komt, krijgen klanten de beschikking over een handgeschakelde versie, maar de Dualogic versnellingsbak wordt vlug na de introductie leverbaar. Fiat geeft voor de groene 500 een CO2-uitstoot op van 115 gram per kilometer.
De Bravo krijgt een 1,6-liter multijet dieselmotor met 90 of 105 pk. Ze hoesten respectievelijk 115 en 119 gram CO2 per kilometer naar buiten. De grote Croma heeft als Pur-O2 de 120 pk Multijet aan boord. Die stoot 140 gram CO2 per kilometer uit; dat is 17 gram minder dan een reguliere uitvoering. Het brandstofverbruik zakt van 6,1 liter per 100 kilometer naar 5,3 liter.
PRIVATE LEASE Fiat
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Autotest

Test Fiat 500 Hybrid - De stap terug is in nostalgische zin leuk maar wat moet je hard werken

AutoWeek 2025: 'Dit is de winnaar van de eindejaarsprijs design'
Nieuws

Dit bejaarde Italiaanse klimgeitje is nog lang niet klaar - In het Wild
Vergelijkende test

De BYD Dolphin Surf is degelijk, maar de Fiat Grande Panda is ruimer
Nieuws






