AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gordon Murray T.25 rijdt
30
Gordon Murray's stadsautootje, de T.25, rijdt. We zagen al persfoto's met het autootje voor het kantoor van de Engelse ontwerper, zijn publieke debuut moet de T.25 nog maken. Dat gebeurt vandaag bij een school in Oxford.
De naam Gordon Murray doet de liefhebber direct aan de McLaren F1 denken. Maar de laatste jaren heeft de Brit zich vol op een nieuwe stadsauto gestort. De T.25. Da's een stadsauto van 2,50 meter lang, 1,30 meter breed en 1,60 meter hoog. De wielbasis is 1,78 meter en de draaicirkel is 1,78 meter en hij weegt inclusief batterij 680 kilo. Later volgt nog een T.27 met verbrandingsmotor.
Onlangs is begonnen met testwerk, vandaag staat de T.25 bij het Smith School World Forum in Oxford, het eerste officiële publieke optreden van de kleine stadsauto. Er is nu ook een foto van het interieur. Je kunt de T.25 als driezitter gebruiken, net als in de F1 zit de bestuurder dan in het midden.
In het voorjaar van 2011 moet de productie starten. De schepping van Gordon Murray wordt geproduceerd volgens het iStream-principe. Daarbij is slechts een kleine fabriek nodig en een kleine investering. Daardoor wordt het mogelijk de auto gemakkelijk op verschillende plekken in de wereld te produceren. Bovendien is het mogelijk de T.25 en de T.27 op dezelfde locatie te maken. In april 2011 moet een rijdend prototype van de T.27 klaar zijn.
De elektromotor heeft een vermogen van 25 kW en de lithium-ion accu heeft een capaciteit van 12 kWh. Met die techniek haalt het wagentje een top van 105 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u zou binnen vijftien seconden geklaard moeten zijn. Op een acculading komt de auto 130 tot 160 kilometer ver.
Lees ook
Nieuws
Elektrisch topmodel DS N°8 wordt duizenden euro's goedkoper
Praktijkervaring
Praktijkervaring Mercedes-Benz EQS: maakt hij het waar?
Autotest
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Autotest
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Elektrische auto's