Goede voornemens: sleutel je hoofd leeg aan projectauto voor het nageslacht

Ga lekker aan de slag

oude sleutelprojecten

Een nieuw jaar staat voor goede voornemens. Je bent gestopt met roken en drinken en een leven zonder zonden lacht je toe. Een probleem: na een paar dagen duimendraaien blijkt dat leven wel wat saai. En dan heb je het. Je begint een project! Met een klusauto verzet je je zinnen, doe je technische kennis en ervaring op en bewaar je een bijzonder vervoermiddel voor het nageslacht. We stimuleren dit van harte en hebben een aantal opties voor je. 

Een projectauto is een uitdaging die begint met flinke investeringen. Je hebt immers werkruimte nodig en een goed gevulde gereedschapskist is geen overbodige luxe. Ook tijdens het proces kom je voor uitdagingen te staan, zoals roestige kokerbalken en moeren die zo vast zitten dat zelfs een Cybertruck je niet helpt. Ook nieuwe onderdelen zijn niet altijd even gemakkelijk te vinden, soms is jezelf aanmelden bij een club de beste optie. Alleen maar leuk, dat geeft je nieuwe leven sjeu. 

oude sleutelprojecten

Jaguar XJ 4.2 

We beginnen vol goede moed met een ogenschijnlijk overzichtelijk project. Heb je je altijd al willen verdiepen in de anatomie van een zescilinder, dan is deze Jaguar XJ 4.2 uit 1982 jouw kans. “De Jaguar is stil komen te staan met een lekke kop”, schrijft de verkopende partij. “Auto heeft altijd binnen gestaan, onderdelen aanwezig.” En of die onderdelen aanwezig zijn, de kop ligt al gedemonteerd in de kofferbak. Ook al komen er bij dergelijke projecten vaak nog een aantal lijken uit de kast, die ben je vergeten als de zespitter onder jouw kundige handen opnieuw tot leven komt. Het resultaat is een alom mooi gevonden – dat is iets anders dan financieel gewaardeerde – klassieker zonder apk-plicht en motorrijtuigenbelasting. Maar goed, voor de enthousiaste sleutelaar die je geworden bent is een auto goed en veilig op weg houden vanzelfsprekend.  

oude sleutelprojecten

Morris Minor uit het museum 

Ben je fan van originaliteit, dan kan deze Morris Minor uit 1954 zomaar jóuw klassieker zijn. “Betreft een geheel originele Minor die afkomstig is uit een collectie waar hij ruim 35 jaar heeft gestaan”, meldt de verkoper. De echte stilstand is gelukkig iets recenter. “Auto heeft in 2020 voor het laatst gelopen, dient door koper zelf weer rijdend te worden gemaakt.” Daar geeft deze schattige Brit je wel veel voor terug. “Het interieur en exterieur zijn volledig origineel. Dus heeft rondom gebruikerssporen en ouderdomssporen. De lak is uitgedroogd, wat ook niet gek is na bijna 70 jaar, maar het geeft een prachtige originele patina weer.” Het lasapparaat kan voorlopig in de kast blijven. “Chassis is origineel en toont zich goed. Natuurlijk ook omdat hij 35 jaar lang warm en droog heeft gestaan.” De verkoper vat zijn aanbod als volgt samen: “Kortom, een erg leuke originele auto voor de echte liefhebber.” 

oude sleutelauto's

Renault Rodeo 6 

De Citroën Méhari is genoegzaam bekend, dat Renault een soortgelijk model leverde veel minder. Tussen 1970 en 1987 werden drie generaties Rodeo gebouwd, waarbij de oervorm altijd herkenbaar bleef. De auto maakt gebruik van het platform van de Renault 4 bestelauto, wat ongetwijfeld helpt bij het scoren van passende onderdelen. Het hier aangeboden exemplaar ziet er nog best goed uit, maar de automovers waar -ie op staat geven weg dat het hier echt om een project gaat.  

Die frisse looks benadrukken het grote voordeel van deze Rodeo ten opzichte van veel andere projectauto’s. Net als de Méhari heeft de Renault een kunststof carrosserie, waardoor op dat vlak je geen laswerk hoeft te verrichten. Na een goede poetsbeurt lijkt je project voor de buren dus al geslaagd. Onderhuids is dat anders. “Staat van de motor onbekend, remmen nakijken en licht laswerk chassis”, meldt de verkoper. Begin jij het jaar goed en red je de Rodeo? Na achterlating van €3.450,- mag je je helemaal uitleven. 

oude sleutelauto's

Kamperen met een Volkswagen T3 

Er zijn voldoende auto’s die, eenmaal klaar, vooral mooi zijn om naar te kijken. Hoe anders is dat bij deze Volkswagen T3,  die op den duur geschikt kan zijn om in te slapen. Om dat al deze zomer te kunnen doen moet je zowel optimistisch als heel handig zijn, want de vorige eigenaar beet er zijn tanden op stuk. “Het is een gestrand project”, laat de verkoper weten. “Het interieur is eruit gehaald en gerenoveerd. De auto is klaar om geïsoleerd en afgetimmerd te worden. Er is reeds isolatie speciaal voor campers aangeschaft en wordt erbij geleverd.”  

De doe-het-zelf camperpuzzel lijkt gelukkig vrij compleet. “Alle onderdelen van het interieur zijn aanwezig, de voorstoelen kunnen vervangen worden door twee bijgeleverde Porsche-stoelen. Elektrisch, helemaal gaaf en aangepast voor in de T3.” Tot slot biedt het project de ruimte om alles leren over de werking van een verbrandingsmotor: “De 2 liter CU-motor is gedemonteerd en moet gereviseerd worden. Alle delen zijn aanwezig.” 

oude sleutelauto's

Voor de luie liefhebber: Volkswagen Kever 

Wil je een auto die er wel uitziet alsof je verstand van zaken hebt, zonder dat je een schroevendraaier hoeft aan te raken? Dan is deze Volkswagen Kever 1200 wat voor jou. “Zoals het verhaal altijd gaat; ontdekt in een verlaten droge schuur een decennia-lang-slapende Kever, weer wakker gemaakt. Dit is er echt eentje die het verhaal waar maakt”, enthousiasmeert de verkoper alvast. Ook de technische staat klinkt overtuigend. “Technisch van top tot teen nagelopen en vakkundig weer operationeel gemaakt. Remmen zijn compleet vernieuwd inclusief hoofdremcilinder, nieuwe brandstoftank, grote motorbeurt en dat is merkbaar: Deze Kever rijdt, remt en schakelt uitstekend.” En het mooiste? “Instappen en heerlijk cruisen is ons advies. Niet restaureren maar zo laten. 59 jaar historie!” 

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.