GM overweegt een merk te schrappen

GM overweegt een merk te schrappen
General Motors kampt al enige tijd met slechte resultaten. Dat had tot gevolg dat het merk Oldsmobile ophield te bestaan. Nu zijn er aanwijzingen dat GM overweegt nog een merk om zeep te helpen. Er zijn twee kandidaten.
General Motors kampt al enige tijd met slechte resultaten. Dat had tot gevolg dat het merk Oldsmobile ophield te bestaan. Nu zijn er aanwijzingen dat GM overweegt nog een merk om zeep te helpen. Er zijn twee kandidaten. General Motors topman Bob Lutz heeft aangegeven dat de verkopen van Pontiac en Buick snel weer omhoog moeten, omdat anders de stekker eruit zal worden getrokken. "Natuurlijk hopen we dat het niet zo ver komt," haast Lutz zich te zeggen. Op het moment wordt nog geprobeerd de merken met nieuwe modellen op te krikken. Er wordt 3 miljard dollar geïnvesteerd om Pontiac en Buick te voorzien van een aantrekkelijk modellengamma. Tegen het einde van het jaar zijn er 300 verschillende modellen van General Motors op de Amerikaanse markt. Vijf jaar geleden waren dat er nog 220.
Financiële analisten hebben aangegeven dat het kwakkelende GM-concern te veel merken onder zijn paraplu heeft. Zelfs het geleidelijk stopzetten van Oldsmobile heeft daarin geen verandering kunnen brengen. Wie naar de verkoopresultaten van Buick en Pontiac over de afgelopen 20 jaar kijkt, ziet een gestaag dalende lijn. Bob Lutz heeft het bij Buick en Pontiac over 'beschadigde merken'.
Ondanks dat de nieuwe modellen van beide merken goed aanslaan, is het GM een doorn in het oog dat er veel promotieactiviteiten nodig zijn om de verkopen op niveau te houden. Naast Pontiac en Buick behoren Chevrolet, Cadillac, GMC, Hummer, Saab en Saturn tot het Amerikaanse merkenpakket van General Motors.