Ginetta Akula: ouderwets krachtkanon na 5 jaar in productie

Akula Matata

Ginetta Akula
Ginetta AkulaGinetta AkulaGinetta AkulaGinetta AkulaGinetta AkulaGinetta AkulaGinetta AkulaGinetta AkulaGinetta AkulaGinetta Akula

De Engelse sportwagenfabrikant Ginetta laat na jaren weer van zich horen. Maak kennis met de Ginetta Akula: een spierbundel volgens ouderwets recept die vijf jaar geleden al in praktisch dezelfde vorm werd voorgesteld.

Ginetta Cars draait al enkele decennia mee. Het Engelse bedrijf werd eind jaren 50 opgericht en ontwikkelde door de jaren heen diverse sportwagens en raceauto's. Begin 2019 - inmiddels dus al ruim vijf jaar geleden - hoorden we voor het laatst van het bedrijf. Het liet toen een supercar zien waarvan het zowel de naam als uitgebreide technische specificaties nog onder de pet hield. Vijf jaar geleden hadden we immers nog te maken met een voorbode. Die heeft nu eindelijk het productiestadium gehaald. Dit is de Ginetta Akula.

De Ginetta Akula heeft geen uitgebreid geëlektrificeerde aandrijflijn, maar gewoon een V8 die benzine gorgelt alsof z'n leven er vanaf hangt. De cilinderpotten zijn goed voor een slagvolume van 6,4 liter. De machine met aluminium blok en delen van titanium stampt 608 pk en 670 Nm naar de achterwielen. Daarmee is de slechts 1.190 kilo wegende Akula in staat om vanuit stilstand in 2,9 tellen een snelheid van 100 km/h te bereiken. De Akula krijgt een handgeschakelde zesbak, maar wordt ook leverbaar met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Op de achteras zit een sperdifferentieel en rondom heeft de Engelse scheurneus geperforeerde remschijven en remklauwen met vier zuigers. Wie voor het optionele Race Pack gaat, krijgt koolstofkeramische remmerij. Wat ook bij het Race Pack-feestje hoort: stoelen met zespuntsgordels, een racepak én speciaal ondergoed. Lekker. Ook interessant: de Akula heeft een 100 liter grote brandstoftank en een bagageruimte waarin je 473 liter aan spul kwijt kunt. Je lijkt er dus ook nog mee op vakantie te kunnen.

Vijf jaar geleden gaf Ginetta voor z'n supercar een verwachte vanafprijs op van omgerekend zo'n €475.000. Wat blijkt? De twintig te bouwen exemplaren hebben een vanafprijs van 'slechts' €325.000. Een koopje?

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.