Geur in nieuwe auto's wordt mogelijk minder sterk
Schadelijk voor gezondheid?
Nieuwe auto's verliezen binnenkort mogelijk hun typerende geur in het interieur. Er komt namelijk steeds meer aandacht voor de schadelijke effecten van chemicaliën die worden gebruikt in interieurs. Fabrikanten worden in de toekomst mogelijk door nieuwe regelgeving gestimuleerd om gebruik te maken van 'uitstootvrije materialen'.
De 'uitstoot' betekent in deze niet zozeer de CO2-uitstoot die bijvoorbeeld vrijkomt bij de fabricage, maar eerder de uitstoot van materialen waaruit het interieur van de gemiddelde auto bestaat. Een nieuwe auto ruikt zo sterk door de chemicaliën die deze materialen, waaronder kunststoffen, lijm en textiel, uitstoten. Volgens het Britse Autocar blijkt uit onderzoek dat de meeste gezondheidsklachten die hieruit voortvloeien in Azië voorkomen. Het gaat daarbij met name om allergische reacties als vermoeidheid, irritatie aan de ogen, misselijkheid en kortademigheid. In reactie hierop heeft de Chinese overheid nieuwe regelgeving ingesteld. Die verplicht fabrikanten om vanaf juli 2021 geurloze en grotendeels uitstootvrije materialen te gebruiken. De regel geldt uiteraard ook voor Europese fabrikanten die op de Chinese markt opereren.
Maar niet alleen in Azië, ook aan deze kant van de wereld is er aandacht voor dit probleem. De Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties buigt zich al sinds 2014 over dit onderwerp en heeft in juni de richtlijnen voor de luchtkwaliteit in interieurs bijgewerkt. De resolutie van de VN beperkt zich tot een aanmoediging voor autofabrikanten om minder gebruik te maken van schadelijke materialen. In tegenstelling tot de regelgeving in China hoeven landen en fabrikanten zich hier niet aan te houden. Wel biedt de richtlijn van de VN een raamwerk waarbinnen regeringen en de Europese Unie eventueel regels kunnen opstellen.
Wat ga je als consument mogelijk van deze ontwikkeling merken? Allereerst natuurlijk dat je nieuwe auto minder sterk gaat ruiken. Maar omdat fabrikanten de nieuwe materialen moeten ontwikkelen en testen, gaan de aanschafprijzen mogelijk ook iets omhoog.