AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Getallengekte met Toyota en GM
9
Op een jaarproductie van 9,3 miljoen auto's krijgt GM het voor elkaar om 3.000 auto's méér te verkopen dan Toyota. Daarmee is het nipt het grootste autobedrijf ter wereld. Met informatie uit Japan kunnen we de getallengekte voor eens en voor altijd compleet maken en blijkt dat het verhaal twee kanten heeft.
Voordat de definitieve cijfers bekend waren, leek het alsof Toyota er met de titel 'Grootste Autoproducent van 2007' vandoor ging. Later werd dat teruggeroepen omdat GM er nét iets meer auto's had gemaakt. Nu hebben we in de Japanse krant Ashai Shimbun ook de eindcijfers van Toyota opgediept. Conclusie: GM is niet de grootste autoproducent maar wél de grootste autoverkoper van het vorige jaar.
Toyota Motor Corporation heeft in 2007 9.366.418 auto's verkocht. General Motors zette er 9.369.524 af. Dat zijn er precies 3.106 meer. Een fotofinish dus.
De Japanse krant beweert dat GM veel auto's uit voorraad heeft verkocht. De productie van 2007 is namelijk een heel ander verhaal: bij Toyota rolden 9,51 miljoen auto's van de band. Bij GM waren dat er 9,28 miljoen. Daarmee claimen de Japanners dat Toyota wel de grootste autoproducent van de wereld is, maar niet de grootste autoverkoper. Door alle saneringen en veranderingen bij GM heeft het concern dus 85.000 auto's meer verkocht dan geproduceerd. Volgt u het nog?
Hoe het ook zij: in het begin van 2007 werd verwacht dat Toyota er op zijn slofjes met de titel als grootste autobedrijf ter wereld vandoor ging. Uiteindelijk is met name verkoop in thuisland Japan tegengevallen en ook in de VS zijn 60.000 auto's minder verkocht dan begroot.
Toyota-directeur Watanabe heeft vertrouwen in de toekomst. "Als je bekijkt op hoeveel markten we nog niet op de eerste plaats staan, is er nog voldoende ruimte voor Toyota om te groeien."
Lees ook
Autotest
Deze auto's kwamen vanwege het verlangen naar een vijfde deur: Renault 20 vs. Saab 99 Combi-Coupé
Achtergrond
De Kia Carnival was zelfs nog groter dan de nieuwe PV5 personenbus
Autotest
Van bloemistenbus tot V6-monster: Daan bouwt ultieme T3 én ook nog Subaru-Porsche 356
Nieuws
Zo vergaat het de Mercedes-Benz CLK uit de Budgetbrigade
Reportage