Gereden: Volvo S60 Polestar Concept
Hoewel je moeder, buurvrouw of zwager waarschijnlijk niet veel meer ziet dan een kek gekleurde Volvo S60 op grote wielen, is Polestar niet over één nacht ijs gegaan bij het ontwikkelen van deze hete Scandinavische sedan. Om te beginnen zijn de voorbumper, achterbumper, zijskirts en voorspatborden van koolstofvezel gemaakt, terwijl de wielkasten heel subtiel zijn uitgeklopt. De spoorbreedte van de vooras is namelijk twintig millimeter groter, de achterwielen staan veertig millimeter verder uit elkaar dan bij een standaard S60. Om de achterportieren vervolgens mooi te laten aansluiten, moest Polestar een compleet nieuw deel in de deuren lassen. Combineer die zaken met een onderstel dat 30 mm is verlaagd, en je krijgt een S60 die verdraaid lekker op zijn wielen staat.
Nog lekkerder is de snoeperij die de huistuner onder de motorkap heeft verstopt, want de standaard T6, een drieliter zescilinder in lijn, levert niet langer 304 pk maar een indrukwekkende 508 paardenkrachten! Hiervoor moest Polestar onder meer het inlaattraject aanpassen, maar ook de cilinderkop, drijfstangen en verbrandingskamers verstevigen. Het klapstuk van de aanpassingen is echter de enorme turbo van Garret die de zespitter van lucht voorziet. Een 0-100-tijd van 3,9 seconden moet mogelijk zijn, evenals een topsnelheid van meer dan 300 kilometer per uur. Jammie!
Handbak!
Eenmaal achter het stuur van de S60 Polestar - nog steeds een conceptcar - valt op dat de Zweden een handgeschakelde transmissie hebben gemonteerd. Een uitstekende keuze, want de strakke zesbak schakelt heerlijk duidelijk en zorgt in combinatie met een behoorlijk agressief aangrijpende koppeling voor een sportief gevoel. Veel leuker dan al die automaten van tegenwoordig! Het feit dat de tunnelconsole zelfs 45 millimeter is verlaagd, zorgt dat je nooit in de problemen komt met je schakelarm en echt met de auto in de weer kunt. Als vervolgens die turbo in actie komt, de dubbele uitlaat zijn klanken laat horen en het AWD-systeem (voorzien van beduidend snellere software én een elektronisch sperdifferentieel) zijn best doet om alle krachten kwijt te raken, dan heb je een bijzonder vermakelijke Volvo. Nu alleen nog hopen dat hij in productie gaat...
Lees de complete Eerste Rijtest met de Volvo S60 Polestar Concept binnenkort in AutoWeek. Bovendien komen we binnenkort met een video, opgenomen op een verlaten vliegveldje ergens diep in Zweden...