Gereden: Volkswagen Golf R Variant
De specs zijn nagenoeg hetzelfde als bij de vijfdeurs. De Golf R Variant haalt 300 pk en 380 Nm uit een 2.0 turbomotor. Goed voor een 0-100 van zo'n 5,1 seconden. Daarmee zijn we in een werkelijkheid gekomen waarin een Golf Variant sneller op 100 km/h zit dan een Ferrari Testarossa. De turbo op de motor is een stuk groter dan in bijvoorbeeld een Golf GTI. Je merkt daardoor dat hij ietsje langer nodig heeft om op stoom te komen, maar het voordeel is dat de kracht blijft toenemen naarmate het toerental stijgt. Dit komt de sportieve rijbeleving ten goede. Hierdoor hebben we minder behoefte aan een handbak dan in een Golf GTI. Bovendien blijft de turbo beter op stoom bij schakelacties: je hoeft immers niet te liften.
De stationwagen heeft uiteraard iets meer gewicht op de achteras dan de Golf R hatchback, maar dit heeft geen negatieve gevolgen. Sterker nog, de balans van de auto lijkt gevoelsmatig iets beter, omdat de kont ietsje meer beweegt. Hierdoor kan je de auto wat beter plaatsen met je gaspedaal. Verwacht geen schuivers zoals in een Focus ST of Clio RS, maar de tijden dat een R-model alleen maar onderstuurd rechtdoor ging, liggen ver achter ons. De invloed van R GmbH als aparte bv binnen het VW-concern is duidelijk merkbaar.
Lees de volledige rij-impressie binnenkort in AutoWeek, een video volgt snel op deze site!
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Gouden sturen voor BMW, Opel en Volkswagen - en nog twee merken

Sterkste Volkswagen Golf GTI ooit heeft Nederlandse prijs

Een Volkswagen Golf VR6 kan 30 jaar later van alles zijn omdat er ontzettend veel geknutseld is

Lekker praktisch, niet te groot, maximaal 20K: welke gebruikte stationwagon wordt 't?




