AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: vernieuwde Saab 9-3
De facelift van de Saab 9-3 is er niet zomaar eentje. De Zweed zit in een compleet nieuw lichaam. Ook op het technische vlak zijn er vernieuwingen.
De facelift van de Saab 9-3 is er niet zomaar eentje. De Zweed zit in een compleet nieuw lichaam. Ook op het technische vlak zijn er vernieuwingen.
Er staat veel te gebeuren in het D-segment waarin de Saab 9-3 valt. Er is een nieuwe Ford Mondeo, Renault Laguna, en ook de Opel Vectra en de Audi A4 worden binnen korte tijd afgelost. Hoog tijd dus voor Saab om de 9-3 aan te scherpen.
Het uiterlijk is flink aangepakt en leent ontwerpelementen van de Aero X concept car. De 2,8-liter V6 motor levert voortaan 255 pk. Daarnaast is er onder de naam XWD ook een vierwielaangedreven 9-3. Die is alleen te koop in combinatie met de 2,8-liter V6 met liefst 280 pk. Verder zijn de Biopower-versies een belangrijk onderdeel van het 9-3-programma. Maar zo lang een liter bio-ethanol hier nog 1,90 euro kost, minimaal verkrijgbaar is én het verbruik ten opzichte van een benzineauto 27 procent hoger ligt, maken die in Nederland weinig kans. Dan is de 180 pk sterke dieselversie met twee turbo's een betere optie.
Het onderstel is niet gewijzigd en houdt het nieuwe vermogensgeweld goed in toom. De stoelen zitten subliem en het veercomfort is goed. De besturing heeft een groot dood punt rond de middenstand en is niet erg communicatief. Toch weet de vernieuwde 9-3 zich goed staande te houden tussen de nieuwe generatie auto's in zijn segment.
De volledige rij-impressie met de Saab 9-3 staat in AutoWeek 25, die op 20 juni in de winkels ligt.