Gereden: Toyota Corolla Verso

Op Europese leest

Toyota Corolla Verso
Toyota wil niet achterblijven bij de snelle ontwikkelingen in het MPV C-segement. Vandaar dat de Corolla Verso iets meer dan twee jaar na z'n introductie alweer verdwijnt.
Toyota wil niet achterblijven bij de snelle ontwikkelingen in het MPV C-segement. Vandaar dat de Corolla Verso iets meer dan twee jaar na z'n introductie alweer verdwijnt.
In Japan, waar de Verso overigens al vier jaar mee gaat, blijft het huidige model nog even dienst doen. Voor de Europese markt daarentegen wordt de Corolla MPV vervangen door een kakelvers, in Europa ontworpen en gebouwd exemplaar. In tegenstelling tot z'n voorganger is de nieuwe Corolla Verso een zevenzitter. Daartoe is een geheel nieuw platform ontworpen. Ten opzichte van de eerste Verso groeide lengte, breedte en hoogte met respectievelijk 12, 7 en 1 centimeter. Hiermee hoort 'ie gelijk tot de grotere in zijn klasse. Dat is 'm echter niet direct aan te zien. Toyota's Europese designafdeling ED² is erin geslaagd een relatief compact ogende midi-MPV neer te zetten.
Belangrijkste nieuws binnenin is het Easy Flat 7 systeem. Ieder van de vijf achterste zitplaatsen in individueel neerklapbaar, zodar de ruimte multifunctioneel in te delen is. De stoel schuift daarbij dusdanig in elkaar, dat er minimum aan ruimte verloren gaat. Gooi je beide zitrijen plat, dan ontstaat er bovendien een volledig vlakke laadruimte. Je hoeft dus geen meubilair te verwijderen. Overigens is de Verso ook als vijfzitter te bestellen.
Verrassend is de perfect in te stellen zitpositie. Eindelijk een Toyota waar je goed achter het stuur kan! Jammer alleen dat de zittingen van de verder prima voorstoelen wat aan de korte kant zijn. Voor onze neus een zeer strak vormgegeven dashboard, met mooie materialen en een als vanouds oerdegelijke afwerking. Het geheel ziet er harmonieus uit.
Verbeterd stuurgedrag
Qua benzinemotoren is er de keuze uit twee versies, een 1.6 van 110 pk en een 1.8 van 129 pk. Voornaamste verandering is dat de gasklep voortaan elektronisch bediend is. Optioneel op de 1.8 is de Selespeed-achtige versnellingsbak, de Multi Mode Automaat (MMA). Het systeem is eerder afgesteld op comfort dan op sportiviteit. De overgangen gaan soepel, zonder dat de auto al te veel schokt. Dit wordt bereikt door een zeer vloeiende bediening van de koppeling. Vergelijk het met iemand die het koppelingspedaal iedere keer heel rustig en een beetje slippend op laat komen. Vooral bij dit laatste zetten we onze vraagtekens, want dat lijkt ons niet bevorderlijk voor de levensduur van de platen. Volgens de technici van Toyota is dit echter geen probleem.
Ook aan het onderstel is flink gesleuteld. Waar de vorige Verso met name op hogere snelheden een beetje zweverig werd, voelt de nieuwe Corolla MPV duidelijk strakker. Korte hobbels denderen weliswaar behoorlijk door in het interieur, maar daar staat tegenover dat de rolbewegingen van de koets beperkt zijn, waardoor de auto lekker reageert op het stuur.
De nieuwe Corolla Verso staat vanaf mei in de showroom. Met standaard een uitgebreid veiligheidspakket, waaronder negen airbags (inclusief knie airbag voor de bestuurder). Prijzen beginnen bij € 22.290 voor de 1.6 Standaard.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.